KomiksNovinkyRecenze

Batman Mikea Mignoly aneb kombinace, která nemohla zklamat

Batman Mikea Mignoly je spojení čtyř batmanovských komiksů do jednoho uceleného díla. Tudíž vám asi rovnou řeknu, že se nejedná pouze o jeden jednotlivý komiks, ale hned o čtyři. Jeden je krátká jednohubka a tři další jsou dnes už známé batmanovské klasiky, z nichž ta nejstarší spatřila světlo světa už v roce 1989, což je už neuvěřitelných 32 let. Nicméně příběhy, které si v tomto komiksu od Crwe můžete přečíst, vás budou bavit bez ohledu na stáří.

Kdo je Mike Mignola?

Mike Mignola je jedním z nejslavnějších komiksových (dnes už) „veteránů“. Je znám pro své naprosto nezaměnitelné výtvarno a také tím, že pracoval snad pro všechny známější komiksové vydavatelstva světa. Pro Marvel tak například pracoval na sérii Daredevil nebo Rocket Racoon. V DC to bylo právě na Batmanovi nebo Phantom Stranger. Největší úspěch zaznamenal ale ještě v jednom světoznámém nakladatelství – Dark Horse Comics.

Dark Horse Comics totiž stvořil postavu, která je dodneška známá po světě jako Rudý ďábel, nebo jedním slovem Hellboy. Kolem něho vybudoval celý vesmír plný magie a okultismu a mnoha dalších postav a ras, které žijí tajně v našem světě. Proto snad nikoho nemůže překvapit, že se jako tvůrce zasloužil i o takové batmanovské klasiky. Mike Mignola je také mimochodem držitelem 12 Eisner Awards, 6 Harvey Awards a 8 Eagle Awards. Pojďme se tedy na tyto čtyři krátké příběhy podívat.

Zkáza, jež postihla Gotham

Zkáza, jež postihla Gotham vyšla v roce 2000, jedná se o nejnovější dílo a je na ní krásně vidět, jak autor postupem času zraje. Navíc tímto dílem se Mignola rozhodl ukázat svou velkou náklonnost k jinému spisovateli a to H. P. Lovecraftovi. Tím se také dostáváme k tomu hlavnímu: Zkáza, jež postihla Gotham se odehrává v Elseworldu, tedy někde, kde není absolutně narušena žádná kontinuita světa DC. Nutno zde ještě připomenout, že komiks nekreslil Mignola sám, ale Troy Nixey, koloristou mu pak byl Dave Stewart.

Příběh se odehrává v roce 1928 a začíná návratem Bruce Wayna po dvacetileté expedici na Antarktidě. Hned po jeho návratu se ale dějí hrozné šílenosti, jeho loď zamrzne v přístavu a v rodinném sídle Waynů se objeví mrtvola. Což samo o sobě odstartuje další sled šílených událostí. To, co je na tomto příběhu dokonalé, je fakt, že Batman je zde skutečně zase hlavně detektivem. Po dlouhé době vidíme, že nelítá ze strany na stranu jako čamrda, ale skutečně vyšetřuje zločiny. Velice mě navíc potěšilo střetnutí hned s několika dalšími známými postavami včetně Dicka Graysona, Jasona Todda a Tima Drakera, což jsou vlastně všichni někdejší Robinové. Dnes se k nim mimochodem přidal ještě Damien Wayne, ale to už jsou jiné příběhy.

Navíc je nutné si zapamatovat ještě pár dalších věcí. Mignola se nebojí zabíjet jednotlivé postavy a měnit zajeté příběhy, přece jenom jedná se o Elseworld, takže si s Batmanem mohl dělat doslova co chtěl, což také udělal. Jenže je to už trochu jiný Batman, než jakého jsme všichni zvyklí vídat, sice žádný posera, ale občas i chladnokrevný vrah. Jednoduše řečeno komiks s velkým potenciálem, ale obrovské množství postav a bláznivý Batman příběh sráží dolů.

Gotham ve světle plynových lamp

Druhý příběh je naopak tím nejstarším. Vznikl už v roce 1989, jelikož v druhé polovině 80. let začalo DC tak nějak experimentovat. Mignola se ale na tomto komiksu podílel pouze jako výtvarník, roli scénáristy zastal známý autor Brian Augustin, který se proslavil především svou prací pro Wildstorm Comics. Editorem byl známý autor Flashe Mark Waid.

Gotham ve světle plynových lamp je také jeden z oněch Elseworld příběhů. Jedná se ale o velice poctivý příběh, který je mimochodem tak dobrý, že se dočkal i svého animovanému zpracování.  V tomto příběhu se ocitáme ve viktoriánském Gothamu, kde řádí proslulý vrah Jack Rozparovač. Vraždy se dějí každou noc a jenom jeden detektiv na světě (a to ten nejlepší) je dokáže zastavit. Toto dílo má necelých 50 stran a kdo je vrah vlastně zjistíte na prvních osmi. Komiks ale neskutečně táhne Mignolův kreslířský styl. Ten je nezaměnitelný, přestože v roce 1989 byl Mignola v tomto byznyse ani ne pět let. Skvělý příběh, skvělá kresba a člověku ani nepřijde, že by četl něco z minulého tisíciletí.

Plynárna

Tady jsme u té krátké bonusovky, kterou jsem zmínil hned na začátku. Krátkých osm stránek, na kterých Batman loví gang, který dostal do Gothamu novou drogu. Zde snad ani nemám moc co dodat: krátké, rychle, přímé. Pobaví a přečte se během jediné krátké chvilky. K ostatním příběhům krásně padne a bylo by škoda jej i vynechat.

Svatyně

Námět posledního příběhu utvořila dvojice Mike Mignola a Dan Raspler, který v tomto komiksu obstaral scénář. Mignola se tak opět stal kreslířem a z tohoto komiksu jde doba vydání (rok 1993) silně cítit.

V tomto příběhu opět slavný hrdina sleduje vraha. Stopy jej zavedou na Gothamský hřbitov, kde ale najde něco daleko nebezpečnějšího a děsivějšího, než čekal. Komiks je zvláštní, protože pokud nejste fanoušci, tak vás občas budou Rasplerovi myšlenky neuvěřitelně iritovat. Příběh své kvality ale má, bohužel se nejedná o takovou pecku.

Jak tedy tento soubor zhodnotit?

Jak jsem již zmínil na začátku, jedná se o čtyři komiksy v jednom. První část Zkáza, jež postihla Gotham, byla vydána i samostatně a komiks si i dnes drží v sólo podobě nadprůměrné hodnocení. Soubor celý je ale velice těžké ohodnotit, protože kresba i vyprávění se v jednotlivých částech až drasticky mění, což je ale samozřejmě také ovlivněné dobou vydání jednotlivých dílů. Nicméně zase je skvělé, že vydavatelství Crew, kterému tímto děkujeme, se rozhodlo spojit všechna batmanovská díla Mikea Mignoly do jednoho.

Jednoduše tedy asi můžeme říct, že ačkoliv se jedná o světoznámého autora, který je více než nadprůměrný, tento „sborník“ není úplně nejšťastnější a i když mají jednotlivé povídky svou hodnotu a samy o sobě dobře fungují, v jednom vydání se trošku přebíjejí. Opět to ale je tím, že jak se sám Mike Mignola vyvíjel, tak i jeho spolupracovníci se kolem něj měnili.

K hodnocení přistupuji tedy s velkou obezřetností, protože v této podobě se skutečně jedná pouze o „sborník“. Jeho obsah je ale nadprůměrný, ačkoliv k sobě v takto jednotném vydání povídky prostě neladí. Nicméně každému českému fanouškovi Batmana nebo komiksovému sběrateli díla Mikea Mignoly rozhodně doporučuji zařadit do sbírky.

Ilustrace - 80%
Postavy - 85%
Styl Psaní - 75%

80%

Mike Mignola se svým stylem prostě k Batmanovi skvěle sednul a je to perfektně vidět. Bohužel, kniha není moc ucelená, příběhy spojuje pouze jméno autora a některé komiksy jsou prostě slabší a stahují tak celý soubor dolů.

User Rating: 0.1 ( 1 votes)