Deck-buildery jsou v kurzu, nebo aspoň byli. Od doby, kdy jsem hrával Magic the Gathering uplynulo už pár let, ale ta vášeň pro karty zůstala. Tahle hra se svou 2d kreslenou grafikou, která se narozdíl od Darkest Dungeonu nebojí barev, vyniká především v docela promyšlené mechanice. Žádná novota se nekoná přesto je vidět, že je to promyšlené. Popis hry je velkolepý – hardcore 2D kreslené RPG. Hardcore určitě.
Jestli nechcete utrpět krutou porážku hned napoprvé jako já ve videu, doporučuju tutoriál. Je to v podstatě mini kousek hry se vším všudy. Neměl jsem problém pochopit co se po mě chce a jak hra funguje. Je to totiž odlišné než u jiných deckbuilderů. Použité karty jsou resource, který se ničí. Cože se? Je to tak. Karty jsou resourcy na které je potřeba dávat pozor. Zvlášť v pozdější fázi, kdy na souboj spotřebujete klidně celý balíček, ale bodů na obnovu není dostatek. Karty se dají obnovovat v táboře, což je místo kam se vracíte každou chvilku, ale nic není zadarmo.
“Časový tlak je dost nepříjemný a vlastně brání si hru vychutnat.”
Každá věc ve hře něco stojí. A tomu příliš nepomáhá časový pres ve kterém jste konstantně. Každou chvilku se ozve boss příslušné mapy, který vás hledá. Neříkám, že je to element, který rozbíjí hru, ale časový tlak se musí umět využít, takhle mi to přijde jako počítadlo kol v deskové hře. Takže čas ubíhá a vy na mapě zkoumáte všechny ty otazníčky. Občas je tam event, občas souboj, občas resourcy. Celkově to toulání po mapě by bylo super, kdybych na to měl čas.
Musím říct, že se mi líbí, jak ujetě působí prezentace i příběh, který je rozhodně highlightem celého projektu. Ve zkratce 4 antihrdinové to podělali a je čas to spravit. Co se mi osobně líbí je taky procedurálně generovaný svět a možnosti které nabízí plejáda karet. Kartičky můžete vztvářet, rozbíjet, sbírat a ničit. Možností je fakt hodně a později až narazíte na lepší karty, tak vás to začne bavit o kousek víc. Naneštěstí se mi to nepodařilo dohrát (cause I suck), ale nakonec si mě to získalo tím svým ujetým způsobem. Dokonce jsem si zvykl na ty animace a celkovou ruční kresbu, která je unikátní a dokáže zaujmout.
Není to pro každého, ale svoje fanoušky si to najde.
Nakonec se mrknem na chybky. Nesmírně důležitu část téhle hry tvoří UI, které prostě není nejlepší. Prvky jsou rozházené po obrazovce i když potřebujete jen málo z nich. Na videu si můžete ověřit, že některé prvky jsou tak velké, že zakrývají podstatnou část hry. Působí to nedodělaně a špatně se na to dívá. Občas se hra zasekne a rozjede, někdy spadne úplně. Škoda je rozhodně statická obrazovka v boji. Postavy mají animace jenom při útoku jinak se víceméně nic neděje. Stejně jako efekty a zvuk jsou spíš na spodní hranici toho co by se tam hodilo nebo spíš co by si hra zasloužila.
Hru nám k recenzi poskytli sami vývojáři z AY Games, děkujeme.
Verdikt
Grafika - 75%
Hratelnost - 50%
Příběh/Design - 60%
Zvuk - 60%
61%
Skóre
Deck of Ashes je pro hardcore srdcaře, které nic nezastaví. Ani horší UI. Dokáže zabavit, naštvat i překvapit. Jen se musíte porkousat celkem strmým učebním procesem a nemilosrdnou obtížností.