PCRecenze

Monster train – recenze neobvyklé karetní hry

Na začátku si musíme něco ujasnit. Monster train je zatraceně zábavná hra. I když vás bude neskutečně štvát a budete ji nenávidět, užijete si to. Ale pojďme si ji představit postupně od začátku.

V epickém intru se dozvíte, že jste v pekle a cestujete po něm za využití neobvyklého prostředku – vlaku. Je to tak trochu neobyčejný vlak. Veze totiž životně cenný náklad. A tím je jakési jádro. Vaším úkolem je jediné. Jádro ubránit za každou cenu.

A jak toho dosáhnete? To je právě hlavním lákadlem celé hry. Protože její koncept je velice zábavný a originální. Své nepřátele musíte porazit v karetním souboji. Meh, říkáte si možná. Ale čtěte dál, uvidíte, že klasická karetka ve stylu Hearthstone to rozhodně není.

Jízdenky, prosím

Po úvodním intru dostanete na výběr ze dvou kmenů. Těmi jsou Awoken a Hellhorned. V podstatě jde o jakousi adaptaci přírodních mágů a démónů. Každá skupina má specifický styl hraní a strategii. To vám dává velkou možnost vyřádit se a zkoušet různé herní styly a při hraní budete vždy využívat pár karet z kmene druhého.

Každý kmen má svého hlavního hrdinu s nejlepšími schopnostmi, které můžete během hry ještě vylepšovat. Poté už se vrhnete do samotné hry. Možná vás překvapí úvodní interface, ale v podstatě se před vámi objeví mapa, jakou známe z různých her typu Overcoocked. Můžete tedy se svou družinou pohybovat po určitých cestách od bodu A do bodu B, kde vás vždy čeká souboj.

Není to ale až tak přímočaré a jednoduché. Prakticky po celou dobu hraní máte na výběr vždy ze dvou různých cest. Na každé z nich na vás čekají jiná vylepšení a bonusy. A vydat se můžete pouze jednou z nich. Je tedy třeba postupovat ve vašem nejlepším zájmu. Zvolíte cestu, kde seberete nějaký ten peníz, nebo se vydáte druhým směrem a doplníte životy svému jádru? Už jen tato maličkost dává hře punc zajímavosti, a i když vaše volby často nebudou příliš složité, určitý vliv na váš postup to rozhodně má.

Na zastávkách můžete kupovat různá vylepšení pro své karty. Zvyšovat útočná čísla a životy svým postavám, přidávat poškození kouzlům a různě si s balíčkem hrát a ladit ho. Možnosti je skutečně dost.

Mejdan v kupéčku

Postup po světové mapě ale samozřejmě není tím, kvůli čemu byste Monster Train měli hrát. Jsou to souboje. A ty jsou jedním slovem excelentní. Na výše zmíněných stanicích narazíte vždy na nepřátele, kteří si dělají nárok na vaše jádro. Vlak má ale jedno velké specifikum. Má totiž 4 patra, přičemž v tom nejvyšším se vyskytuje právě jádro. Tam se nepřátelé, pokud možno, nesmí dostat. I když ani to neznamená konečnou.

Vaši oponenti ale samozřejmě ctí pravidla etiky a do vlaku vstupují prvním patrem. Bohužel, takřka vždy útočí jako první. Takže zas tak velcí sympaťáci to nejsou. Pokaždé, když přežijí souboj, přeběhnou do patra vyššího. Co to pro vás znamená? Musíte velice dobře rozmýšlet koho kam pošlete. A rozhodně byste si neměli dovolit nechávat nějaké patro prázdné.

Jenže to se lehce řekne, ale není až tak jednoduché to provést. Váš balíček karet se totiž po každém kole stáhne a do dalšího jdete s úplně novými kartami. To je z hlediska deckbuildingu zajímavý tah, protože musíte přemýšlet nad tím, které karty a v jakém počtu tam budete mít. Z hlediska samotné taktiky ve hře to už tak košér není.

Nemůžete totiž takřka nic plánovat a hodně spoléháte na RNG. Může se vám tak stát, že potřebujete nějakého bojovníka, ale na ruku vám přijdou pouze spelly na léčení. V konečném důsledku to ale zas tak nevadí. Souboje jsou pak o to napínavější a dynamičtější. Vy se zkrátka snažíte vždy zahrát to nejlepší, co momentálně máte na ruce.

Nebe, peklo, ráj?

A aby toho nebylo málo, na konci každého souboje na vás čeká boss, který má pekelné množství životů, útočí do doby, než vaše jednotky pobije (nebo ony pobijí jeho) a má sakra vysoké útočné číslo. Když tedy s veškerým vypětím sil zabráníte všem nepřátelským vlnám, musíte se místo oddychu popasovat s jejich kápem. Nemusíte ale zoufat. Vaše jádro má poměrně dost životů a velké útočné číslo. S kdekým si tak poradí. Nicméně bossové se 400 a více životy už jsou poměrně silným oříškem.

Na závěr se ještě sluší říci, že Monster Train je roguelike hra a funguje na bázi jakýchsi runů. Počítá tedy s tím, že dříve či později zemřete. Zda se dá dohrát, sám nevím. V tuto chvíli mi to nepřipadá ani moc reálné. Ale s každou další smrtí dostáváte lepší a lepší kartičky, takže se stáváte postupně mnohem silnějšími. Za každou jízdu jste hodnoceni body, takže v budoucnosti určitě budou vznikat žebříčky, kde si hráči budou moci poměřovat své výsledky.

RNG efekt je ale asi jedinou malou výtkou k celé hře. Na to, že je teprv ve fázi bety, funguje překvapivě dobře. Plná verze slibuje další klany a s tím spojené další hodiny zábavy a tuhých bojů. Těšit se také můžeme na multiplayer a zápolení s živými oponenty. Studio Good Shepherd Entertainment by ho mělo vydat ve druhém čtvrtletí 2020, takže už za pouhých několik týdnů. Snad nebude mít zpoždění.

Originalita - 90%
Herní mechaniky - 80%
Audiovizuál - 75%