AnimeNovinkyRecenze

Yasuke – ztráta času, která dobře vypadá

Hned několikrát (třeba zde nebo zde) jsme vás informovali o plánovaném animovaném seriálu Yasuke. Netflix vytvářel obrovský hype na celý tento animovaný seriál a tak se očekávalo, že v pouhých šesti dílech uvidíme pořádně převyprávěný příběh černocha, který měl to štěstí stát se samurajem. Ostatně, já jsem čekal nějaký animovaný, lehce fiktivní historický přesah, ale to, co nakonec vyšlo, se snad nedá ani považovat za průměrné anime.

Co je na Yasukem špatně?

Tak nějak jsem skutečně očekával převyprávění toho, jak se původně „otrok“, který se dostal s italskými námořníky do Japonska, stal samurajem. Těšil jsem se, až uvidím císaře Odu Nobunagu v jeho nejlepších válečných letech, Akechi Mitsuhideho, jako zrádného válečného generála, prostě historické anime. Spoustu bojů, parádních efektů, “nikdy to nevzdám” prvků a pořádného příběhu.

Z toho, co jsem vypsal, jsem dostal jediné. Pořádný akční příběh, který ale dává smysl asi jako plovací rukávky do sprchového koutu. Příběh je svižný, utíká, ale je tak hrozně přitažený za vlasy, až je to šílené. Prakticky to vypadá, že Netflix se rozhodl, že cokoliv si autoři vymyslí, se rozhodně musí v seriálu objevit. Takže v jednom díle uvidíme šílené ženské, v druhém šamana a ve třetím skoro nezničitelného robota. Popravdě, v posledních dvou epizodách sem čekal na vpád nacistů nebo Optima Prima na dinosaurech. A nejhorší je, že by mě to rozhodně nepřekvapilo.

Vidíme tedy historii?

To, co Yasuke zvládl, je část historických flashbacků. Je jich sice pouze pár, ale naprosto stačí k tomu, aby si fanoušek oblíbil úplně všechno, až na samotného protagonistu. Éra samurajů, nekonečné japonské války, to bylo téma, ze kterého se dalo vytěžit něco neuvěřitelného. Autoři to ale bohužel nezvládli. Příběh je tak posunut o 20 let kupředu, kdy ani historici pořádně neví, co se samotným černošským samurajem bylo. A je vidět, že volná ruka tvůrcům rozhodně nesvědčila.

Jestli něco tvůrci ze studia Mappa zvládli, pak je to naprosto skvělá animace. Souboje jsou příjemně plynulé, nádherně graficky zpracované a krvavé tak akorát. Magie je barevná a poutavá, nepůsobí vyloženě strojeně, ale občas zase až zbytečně přehnaně. V pořádku, to se stává. Bitvy jsou nádherně epické, jak to má být.

Maximálním selháním je naopak hudba. Ta mi do anime absolutně neseděla a speciálně do období feudálního Japonska. Dovedu si ji představit spíše ve sci-fi hrách nebo filmech, ale v tomto anime rozhodně ne. Překvapující je skvělý soundtrack. Opening se vážně povedl, ten se dá poslouchat stále dokola.

Závěrem

Yasuke je těžký průměr, anime podle mého postrádá jakoukoliv přidanou hodnotu, u které bych se posadil na zadek a řekl si: “Tak tohle jsem ale opravdu nečekal.” Šílenost, kterou se prezentuje, je občas zarážející, ale ne vyloženě špatná. To spíš příběh, bohužel, pokulhává, a to je škoda. No a kdyby už nic, tak alespoň ten opening je prostě parádní chill, který se dá při volných chvilkách poslouchat.

Animace - 90%
Příběh - 40%
Postavy - 50%