NovinkyTéma dne

Frostbite – nejhezčí grafika, nebo zkáza BioWaru?

Už jsme nějaký ten pátek nedostali opravdu prvotřídní hru od BioWaru. Víte, od těch cápků, co stvořili Mass Effect, Dragon Age, Baldur’s Gate nebo Star Wars: Knights of the Old Republic. Hodně hráčů a fanoušků dává úpadek za vinu hlavně EA, které studio odkoupilo. Jak se to ale stalo? Jedním z důvodem bude zřejmě Frostbite engine, který EA už pár let používá skoro u všech svých her. A o něm vám tu teď povím.

Co je vlastně ten herní engine?

Prvně si ale musíme vyjasnit, co to vlastně takový engine je. Je to software, na jehož základech vývojáři staví svoji hru. Řeší vykreslování hry, fyziku objektů, přehrávání zvuků, podporuje skriptování a mnoho dalšího. Mezi ty nejznámější patří třeba Unreal Engine nebo Unity.

Jeden takový engine vytvářeli i lidi z DICE, kteří jsou známí hlavně za svoji Battlefield sérii. Úplně první hra běžící na Frostbite Enginu byl Battlefield: Bad Company z roku 2008. První konzolový Battlefield a také první Battlefield, který nevyšel na PC. V roce 2011 pak vyšel Battlefield 3 na nové verzi Frostbite enginu a ten řadu lidí ohromil svými renderovacími schopnostmi a suprovou grafiku. Poslední verzí se nakonec stal Frostbite 3, na kterém nový Battlefield 4 vypadaa naprosto skvostně. Do té doby byl Frostbite až na pár výjimek využíván jen DICE pro své populární střílečky, po 4 Battlefieldu ale začala engine postupně využívat skoro všechna studia EA.

Takový herní engine je totiž velice užitečný software, a tak si tvůrci podobných výtvorů nárokují celkem vysoké ceny za používání. Za používání Unreal Enginu si Epic v té době nechával například platit 5 % z tržeb hry. Není tedy divu, že EA chtěli svůj vlastní engine. Vybrali tedy dobře vypadající Frostbite Engine, na kterém teď běží většina her od EA.

Dragon Age Inquisition a problémy

První hrou od BioWare na tomto enginu bylo Dragon Age: Inquisition, třetí díl populární fantasy RPG série. Vývojáři ale rychle pochopili, že práce s novým enginem nebude vůbec jednoduchá. Frostbite byl totiž vytvořen především pro FPS střílečky a tak nepodporoval úplně základní mechaniky spojené s RPGčky. Developeři museli do Frostbitu integrovat dialogový systém nebo animace pro čtyřnohá zvířata. Frostbite vývojářům v mnoha ohledech házel klacky pod nohy a ti tak museli upravovat a masivně rozšiřovat možnosti enginu. Ten taky v průběhu vývoje dostal několik updatů, které proces ještě zpomalily. No, rozhodně to nebyla procházka růžovým sadem. Hra nakonec ale dopadla celkem dobře, a i když kvalitou zaostávala za prvním dílem, tak stejně prodala celkem dost kopií. Hůře byla ale přijata druhá hra vyvíjená na Frostbitu.

Mass effect: Andromeda

Na jaře roku 2017 se na naše zařízení dostal Mass Effect: Andromeda, spin-off legendární trilogie. A i když jsme tentokrát nehráli za Comandéra Shepperda, hodně lidí se na tento titul těšilo. Hra ale byla při vydání nedodělaná a i ti, kteří se o Mass Effect nezajímají, zřejmě zaregistrovali videokompilace rozbitých animací a bugů ze hry. Nepomohl ani příběh, který nesahal původní trilogii ani po kolena, a tak jedinými plusy zůstala lepší grafika a záživnější soubojový systém. Na Andromedě totiž pracovala nově založená odnož BioWaru, BioWare Montreal. A právě tato skupina vývojářů si ukousla moc velké sousto, chtěla mít procedurálně generované planety, grandiózní příběh a další dobrůtky.

Jenže většina těchto plánů byla nakonec smetena ze stolu a to z části vinou Frostbitu, který vývojářům opět ztěžoval práci. Moc nepomohl ani vývoj Dragon Age, a to, co jsme pak dostali, tvořili developeři jen asi 18 měsíců a bylo to poznat. A jelikož se BioWare Montreal snažil o mnohem větší hru, než byl Dragon Age Inquisition, moc při vývoji nepomohly ani poznatky a vylepšení z minula.

Na Frostbite si třeba stěžoval bývalý vývojář Andromedy Manveer Heir, podle něhož to prý byl ten nejhorší engine, se kterým kdy pracoval.

Anthem

Mass effect Andromeda se tedy nepovedla tak, jak vývojáři (a hlavně fanoušci) doufali. Pořád jsme ale měli naději.  V roce 2019 totiž měl vyjít úplně nový projekt od hlavního BioWare studia – Anthem. Na tom prý vývojáři pracovali okolo sedmi let. V obrněných oblecích nebo Javelinech jsme měli létat v nádherném prostředí a likvidovat širokou paletu nepřátel. A přestože vývoj probíhal už od roku 2012, tak by po Andromedě a Dragon Age Origins už neměl být s Frostbitem takový problém.

Bohužel, nic nešlo hladce, právě naopak. Tak to alespoň tvrdí obsáhlý článek od Jasona Shreira, ve kterém dopodrobna popisuje vývoj Anthemu. Velkou roli v tom opět hrál Frostbite Engine, na kterém do té doby nejelo podobné online RPG. Vývojáři opět trávili týdny opravováním malých bugů a vytváření zajímavých mechanik se v tomto prostředí jevilo jako nadlidský výkon.

Nebyl to ale zdaleka jediný důvod selhání projektu. Kvůli nerozhodnosti vedení a jeho změnám totiž studio nevědělo, jakou hru že to vlastně dělají. Asi nejvýraznějším příkladem bylo ono slavné létání. To se v průběhu vývoje několikrát integrovalo a pak zase vystřihlo. Jak bude hra vypadat se nakonec vývojáři definitivně dozvěděli v roce 2017, když vytvořili demo, které ukázali na E3 konferenci. První mise ale byla hotová až začátkem roku 2018 a tak není vůbec divu, že hra byla při vydání, které proběhlo v lednu 2019, nedodělaná a nezajímavá. A pár měsíců zpátky bylo dokonce úplně zrušeno pokračování.

NHL a Respawn Entertainment

Bohužel, nevidím přímo do EA, takže nevím, jak moc chce po svých studiích, aby používala Frostbite, protože několik studií se drží svých oblíbených enginů. Jedním příkladem je Respawn Entertainment, EA studio, jehož hry můžou být opravdu super. Dělalo třeba oba díly Titanfallu, což jsou podle mě velice nedoceněné střílečky nebo Star Wars: Jedi Fallen Order, určitě nejlepší Star Wars titul od EA a takový oddychovější soulslike titul. Titanfally a Apex Legends jedou na Source enginu a Star Wars Jedi Fallen Order na Unreal enginu. V jednom rozhovoru game director Stig Asmussen a šéf studia Vince Zampella řekli, že jedním z důvodů, proč Fallen Order není na Frostbite enginu, je, protože na začátku vývoje bylo Respawn Entertainment externí studio, ale i teď by jim prý EA dovolili použít enginu podle jejich přání.

Podobně jsou na tom zavedené sportovní série NHL a NBA online, které na rozdíl od FIFA her setrvali u svého Ignite enginu. Protože FIFA i série a Madden NFL, které na Frostbite přešly, trpěly mnoha problémy, a i když přinesly do hry novinky, jako třeba příběhový mód „The Journey“, tak hodně hráčů kritizovalo záseky a bugy, které se ve hře objevily. Přechod FIFY na Frostbite byl mimochodem dalším důvodem, proč Anthem selhal. Někteří pracovníci DICE, kteří měli pomáhat dalším vývojářům pochopit komplikovaný Frostbite, byli totiž odveleni ze spolupráce s BioWare na dokončení FIFY.

Dragon Age 4 a jak to bude pokračovat

Příští rok nám BioWare má doručit čtvrtý Dragon Age a bude to už druhý díl, který pojede na frostbite enginu, což je jediná věc, která mi teď dává naději, že vývojáři už nebudou trpět jako při vývoji posledních tří her. Bude se přece jenom jednat o podobnou hru jako Dragon Age: Inquisition. Doufejme tedy, že se to povede, protože pokud ne, tak se bojím, že legendární studio BioWare skončí podobně jako mnoho jiných studií pod vedením EA, tedy rozpuštěné.

Tomáš "Strachkvas" Strašák

Rád hraji strategie, RPG a Counter-Strike. Miluju bušení do bubnů a nemám rád kacíře.

Podobné články

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Back to top button