NovinkyPCPS4RecenzeXbox One

ELEX – starý Gothic v novém kabátě

“Pokud chceš útočit na lidi bez toho, aniž by o tobě věděli, měl by ses v tom zlepšit. Slyšel jsem tě přicházet dřív než jsi opustil ty ruiny.”

Piranha Bytes. Německé vývojářské studio stojící za trojicí her Gothic a také Risen přivedlo na svět další počin do žánru RPG s názvem Elex. Jak moc se jim povedlo odlišit od kritizovaného Risen? Je to ten starý známý Gothic kdy máte strach nahlédnout do jeskyně? Elex je rozhodně jiný, je originální. Ne nutně ale odlišný.

Datum vydání bylo 17.10.2017. Hra vyšla pro konzole PS4, Xbox one a také na PC. Námi recenzovaná verze bude ta pro PS4. Již zde přichází první problém, asi ne tolik Elexu jako spíše piraňí. Jejich konzolové porty nejsou to pravé ořechové.

Pojďme ale hezky od začátku. Do hry jste uvedeni příjemným kresleným cinematic trailerem, který vás uvede do děje. Zjistíte, že se budete pohybovat na planetě Magalan, na kterou dopadl meteor a téměř vyhubil celé lidstvo. Meteor ale také přinesl vzácnou látku s názvem Elex, který produkuje prvek Elexit.

Vy jako hlavní hrdina Jax a komandér frakce Albů jste vysláni na Magalan za důležitou misí. Váš letoun je však sestřelen a jste vydání vstříc tvrdému a ponurému světu Magalanu. Jak je již zvyklostí u her od Piranha Bytes, záhadně, ale věrohodně ztratíte veškeré brnění a schopnosti. Jax jako člen frakce Albů je schopen čerpat sílu z Elexu. Albové jsou elexem tolik pohlceni, že jim vymazal téměř veškeré city a empatii. Postupem hry jak vliv Elexu slábne, Jax si začne uvědomovat a vzpomínat na příhody, které se mu staly ještě před proměnou v ledového komandéra a uvědomí si, že věci možná nejsou tak, jak se na první pohled zdají.

Ihned po úvodní krátké lokaci, kdy vás hra naučí ne zrovna lehkému, ale intuitivnímu ovládání se potkáte s prvním NPC. Pokud jste někdy hráli Gothic 1, náramně vám to připomene dobře známého Diega. Váš nový přítel se jmenuje Duras a z něj přímo čiší ta inspirace Gothicem. Duras Vás dovede do prvního kempu a celkově vás uvede do života berserkerů. Ve světe Elexu existují 4 frakce, z čehož 3 jsou hratelné. Jedná se o Alby, Clericy, Berserkery a Outlaws neboli vyhnance. Hra vás samozřejmě ničím nelimituje a výběr frakce je čistě na vás. Frakce jsou rozmístěny po celém světě. Mapa je dostatečné velká a rozdělená do 5 regionů. Startovní region je pozůstatek starého světa Edan, který obývají berserkeři. Dále je zde nehostinný a lávou pokrytý Ignadon. Zde naleznete věřící a technicky vyspělé bojovníky Clericů. Další lokací je poušt Tavar (Outlaws) a zmrzlý Xacor (Albové). Xacor je však dostupný až ke konci hry. Poslední z regionů je Abessa. Zde narazíte na takzvané “free people”. Tito nespadají pod žádnou, z výše uvedených frakcí. Každá z frakcí vede vlastní život, který se odráží od nárazu meteoru. Berserkerové jakkoliv odmítají přijmout Elex a čerpat z něj jejich sílu. Žijí klasickým středověkým životem a jsou to odborníci na magii. Clericové naopak přijali Elexit za svůj a použili jej k technické dokonalosti a průmyslu, ze kterého byli schopni vynalézt plasma zbraně, obří roboty a další vymoženosti ve své nehostinné pustině Ignadonu. Outlaws, kteří jsou zalezlí v poušti, Elex také ignorují ale nijak se jej nestranní. Žijí potulným životem, lootují, přepadávají a překupují vše co jim přijde pod ruku. Albové jak je uvedeno výše jsou na Elexitu kompletně závislí a dlouho bez něj nepřežijí.

“Jestliže Vás meče nebo šípy nezajímají, Elex Vám dá možnost bránit se i jinak.”

Během vaší cesty s sebou vždy můžete vodit nějakého společníka. Tyto NPC jsou ze začátku opravdový pomocníci. Nutno zmínit, že AI zde není nijak inteligentní. Pokud jste v nějakém souboji a enemy udeří pouze vás a ne NPC, tak společník sám nic neudělá. Musíte počkat také než dostane hit a následně se připojí do souboje. Občas to může být velmi otravné. Zvlášť ze začátku, kdy čelíte nějakému mrchožroutovi a rádi byste mu vysvětlili, že tudy opravdu potřebujete jít, ale sami víte, že 1v1 si neškrtnete. Na druhou stranu přínos NPC na vaší pouti je obrovská. Můžete vždy počkat než nepřítele zabíjí, dostanete jak XP, tak loot. Pokud se náhodou stane, že NPC souboj prohraje, tak nikdy neumře. Jakmile souboj dokončíte, stačí jen společníka “zvednout” a pokračujete dále.

Grafická stránka hry je rozhodně jedna z plusových bodů hry Elex. Hra vypadá nádherně, scenérie jsou opravdu krásné. Zde se piraně extra vytáhli. Bohužel konzolový port hry sebou nese značné problémy. Textury jsou neočesané, lokace dočítají teprve, když dorazíte na místo. Padání hry se také nevyhnete. Z toho důvodu doporučujeme, hlavně u konzolí, ukládat a ukládat často. Hra má klasický manuální způsob savů, takže na to musíte myslet. Ovšem čistě grafická stránka hry je opravdu krásná. Častokrát jsem se nachytal, že místo na nějaký fight se více soustředím na scenérii, kterou mi hra nabízí. Máte chuť jít a kochat se tím co je okolo. Toto prostředí je skvěle doplněno také bezvadným hudebním podkresem. Hudbu složil dobře známý Björn Pankratz. Ten má na svědomí hudbu ze série Gothic.

Další věcí, kterou je potřeba zmínit je quest line. Questy opravdu nejsou nijak originální. Jsou to standardní úkoly typu tam jdi a to dones, tam jdi a to zabij, tam jdi a tohle udělej. Nic co by každý z hráčů RPG neznal. V Elex jsou rozhovory vytvořeny stylem cutscén, avšak na úrovni amatéra. Nechápejte mě špatně. Nijak tímto neshazuji Piranha Bytes. Celkový dojem z questů je dobrý, cítíte se součástí světa a frakce, ke které se přidáte. S čím jsem měl občas trošku problém je přechod mezi kapitolami. Kapitol je celkem 5 a pro progres musíte vždy splnit nějaký hlavní quest, který vás příběhově posune vpřed. Někdy se stane, že budete plnit hlavní dějovou linku a najednou se vám objeví úvodní obrazovka další kapitoly. Herní doba dle serveru howlongtobeat je uvedena na 27 hodin. Osobně mi průchod hry trval nějakých 60 hodin i s průzkumem lokací a plnění vedlejších misí. Jak je u Piranha bytes zvykem, hrou vás provází osobní rozhodnutí, které mění pokračování příběhu a celkový konec. Inventář mi osobně přišel poměrně přehledný. V horní části vybíráte mezi inventářem zbraní, zbroje, magie, úkolů, mapy a další.

Nabídka zbraní je bohatá. Přes meče, halapartny, sekery, luky, kuše, zbraně, bojové roboty, drony a další až k celkové zbroji a magii. Magie se rozděluje na 3 části. Ohnivá, ledová a trávicí. Magie se leveluje pomocí Elexitu, který můžete nalézt po lokacích na zemi, z monster nebo zakoupit. Občas mi během hraní přišlo, že počty elexitu jsou až nedostatečné. Je opravdu rozmýšlet za co kde utratit, a co se spíše vyplatí vykrást. Možnost výřečnosti, lockpickingu a kradení je samozřejmost. Stealth ale chybí. Vždy budete čelit hordě nepřátel a klikat, spamovat útoky dokud všechny neumlátíte, nepostřílíte nebo neupálíte. Celkový bojový systém je poměrně jednoduchý. Je zde možnost bloku, rollu (je to jak Dark Souls!!) a parry. Útok máte buďto rychlý nebo silně nabitý. To platí i u kouzel. Čím větší úroveň magie máte, tím plynulejší a silnější kouzla jste schopni sesílat.

A co dodat závěrem? Elex je jistě pozoruhodný titul. Vývojáři přislíbili celou trilogii této hry tudíž se máme jistě na co těšit. Spoustu věcí si bere ze starého dobrého Gothicu. Během hraní je cítit šablona Piranha Bytes nastolena během všech jejich her. Občas se přistihnete jak vzpomínáte na hornické údolí a budete cítit tu nostalgii ze starého dobrého Gothicu 1. Pokud jste si užívali Gothic znovu a pořád dokola, Elex Vám přinese dokonalý průchod hrou navíc v kabátě z roku 2017. Jedná se již o 3 roky starou hru. Za plnou cenu bychom koupi určitě nedoporučili. Především ne na konzole. Technický stav hry na konzolích za to nestojí. Pokud ale narazíte na příjemnou slevu a budete mít herní sucho můžeme Elex doporučit všemi deseti. A pokud ještě váháte, na PC je možnost stažení fanouškovské české lokalizace!

Grafika - 78%
Zvuk - 70%
Příběh - 75%