Recenze

Warhammer 40,000: Space Marine 2 – návrat císařských pěstí v brutální sci-fi epopeji

Pokud existuje místo, kde je válka užitečná a smrt přijímána jako vykoupení, tak je to Warhammer 40 000. Titul Space Marine 2, vydaný 9. září 2024 od Saber Interactive, vás postaví zpět do brnění genetiky a víry, tentokrát v roli kapitána Demetriana Tituse. Po třinácti letech od prvního dílu se nejedná pouze o nostalgickou záležitost, ale o novodobý výkřik brutální akce, zasazený do chladně temné, ale nádherně vykreslené galaxie.

Temná epopej války

Vyprávění vás po úvodní expozici zavede na trojici planet, od nitra džungle na Kadaku, přes hybridní hive world Avarax, až po strohý industriální kolos na Demeriu. Hra se odehrává v rámci Indomitus Crusade, rozsáhlé kampaně vedené Roboutem Guillimanem. Titus, po dvou stoletích internace, znovu vstupuje do služby Ultramarines. Jeho věrnost je zkoušena nejen hordami Tyranidů, ale i zradou Chaosu, konkrétně fanatických Thousand Sons. Atmosféra je natolik těžká, že až svírá hru v pěst, interiéry chrámů, živelná expanze a kyrysové zdobení působí jako samotné křesťanství války.

Příběh funguje jako katalyzátor akce, ale jeho největší síla tkví v kulisách a tempu. V polovině kampaně se sice objevují známky únavy, děj se zpomaluje, přibývá bojišť a postranních misí, což může u některých hráčů ubrat na intenzitě. Přesto zůstává napětí a pocit neustálého ohrožení díky precizně vystavěným lokacím a několika výrazným boss soubojům. Vizuální storytelling zde tvoří polovinu atmosféry, zrezivělé kláštery, dávno opuštěné orbitální stanice a pohřbené relikvie Císaře jsou doslova prosyceny historií univerza.

Krveprolití jako umění přežití

Gameplay kombinuje brutální hack-and-slash s dynamickou střelbou z pohledu třetí osoby. Pro fanoušky stylu „slice & shoot“ je to sedmé nebe,  solidní parry/block mechanika doplňuje frenetickou akci o strategii. V momentě, kdy jste obklopeni stovkami Tyranidů, máte na rozhodnutí zlomek sekundy. Právě tehdy přichází ke slovu Swarm Engine, technologie, která umožňuje zobrazit na obrazovce stovky nepřátel najednou bez znatelného propadu výkonu.

Hratelnost tak nestaví na jednoduchém střílení, ale nutí vás přizpůsobit styl boje podle situace. Musíte se naučit, kdy ustoupit, kdy nabít a kdy skočit po exekuci. Každý výstřel bolteru má váhu, každé máchnutí chainswordem rozsévá destrukci. A právě to činí Space Marine 2 unikátní, brutální násilí je zde stylizováno do estetiky. Nejde o slepou řežbu, ale o rytmizovaný balet smrti.

Zbraňový arzenál je bohatý, od klasických bolterů, přes zijící plazmovky až po thunder hammery a ower swordy. Každá zbraň působí hmatatelně, má svou zvukovou signaturu, zpětný ráz a vizuální sílu. Exekuce nepřátel jsou nejen funkčním způsobem, jak získat zdraví, ale i vizuální odměnou pro hráče.

Operace, věčné války a multiplayerový přesah

Kampaň nabídne přibližně 12–16 hodin intenzivního zážitku, což je solidní porce. Hlavní sílu hry však představují „Operace“, kooperativní PvE režim pro tři hráče, kde se každý člen týmu může ujmout specifické role (Tactical, Heavy, Sniper atd.). Tato různorodost povolání výrazně zvyšuje znovuhratelnost a dává prostor týmové synergii.

Kooperace je svižná, výzvy dobře škálované a spojení hráčů rychlé. Přitom každá operace působí jako malý výpad do jiné části galaxie,  je zde prostor pro sbírání surovin, obranu pozic i čistou eliminaci. Pokud vás tedy nebaví klasická sólová kampaň, v Operacích najdete stovky hodin obsahu navíc.

Pro ty, kteří hledají soutěživost, je zde PvP mód Eternal War , 6v6 multiplayer s klasickými herními módy typu Annihilation nebo Capture & Control. Není to sice revoluční záležitost, ale jako doplněk funguje výborně. Střety jsou rychlé, dobře vyvážené a uspokojivé, i když zatím trochu postrádají hlubší metagame nebo rankingový systém. Jde zkrátka o zlatou stálici, klasiku, která neurazí, ale ani zásadně nepřekvapí.

Technologická výbava a vizuální orgie

Space Marine 2 technicky exceluje. Swarm Engine zvládá rozsáhlé bojiště bez výrazných propadů výkonu i na středně výkonných sestavách. Na konzolích běží ve stabilních 60 FPS, na PC si s moderní grafikou a DLSS/FSR poradí i náročnější hráči. Navíc je zde i robustní fotorežim, který umožňuje pořizovat snímky jako z výkladní skříně Games Workshopu.

Design lokací a postav je precizní a nabízí detaily na brnění, ornamenty na zbraních, textura krevních stop nebo záře warpových portálů. To všechno tvoří jednotný, živoucí a děsivě krásný svět. Hra přitom nikdy nepůsobí přeplácaně, vše má svůj smysl a estetiku.

Samozřejmě, najdou se i drobné chyby. Některé textury v dálce působí rozmazaně, občas dojde k drobnému poklesu snímkové frekvence, zejména při velkých výbuších. Ale jde spíš o kosmetické nedostatky, které vývojáři s každým patchem úspěšně redukují.


Warhammer 40,000: Space Marine 2 není brilantním příběhovým dramatem ani žurnalistickou sondou, ale akčním výkřikem. Filmem masakrů, který vás vtáhne do křehkého univerza plného víry a kýče. Jestli hledáte temný sci-fi zážitek, kde pěchota střílí boltery, bossem se prosekáte mečem a máte po ruce přátele, kteří vám pomohou zničit Imperiální katedrálu – tady ho máte. Pro fanoušky prvního dílu a žánru je to povinnost; pro ostatní adrenalinové dobrodruhy pevná volba  i s občasným textovým fps glitch.

Podobné články

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Back to top button