Ve hře Cartel Tycoon se stanete králem drogového kartelu!

Kdo se v mládí nechtěl stát králem? Hra Cartel Tycoon vám umožní se stát alespoň tím drogovým. V tomto simulátoru se totiž dostanete do čela drogového kartelu v 80. letech ve fiktivní Latinské Americe. A vy se tak pomalu snažíte vybudovat rozsáhlé drogové impérium, v čemž vám budou chtít zabránit jak různé bezpečnostní složky, tak ostatní drogoví baroni. Hru vyvíjí indie studio Moon Moose pod záštitou vydavatele tinyBuild a vyjít má ke konci letošního roku. Aktuálně si můžete vyzkoušet na Steamu demoverzi hry zdarma.

Jak se Cartel Tycoon hraje?

Na začátku se dostaneme do role menšího vůdce drogového kartelu, který má jednu konopnou farmu. S pomocí questů si tak projdeme základy, které nám hezky vysvětlí k čemu jaká budova slouží a zároveň nás dostatečně provedou hrou. Poté už dostaneme zcela volnou ruku a můžeme začít budovat dle vlastních preferencí. Každopádně díky tutoriálu získáme dobrý základ – konopnou farmu a menší distribuční systém.

Dobýváním okolních území můžeme zvětšovat svou farmu, ale má to háček. Policisté. Při rychlé expanzi, či velkém množství podezřelých útrat, se totiž zvětšuje jakýsi terror level. Ten se pak na určitých bodech naplní, čímž “probudí” policii, FBI, či další bezpečnostní složky, které vám půjdou po krku. Pokud jim na konci měsíce navíc nezaplatíte úplatek, zkonfiskují vám vaše milované farmy.

Tyto úplatky se samozřejmě časem zvyšují a proto je lepší nejdříve rozšiřovat v rámci své původní provincie. Tím se však Cartel Tycoon stává neuvěřitelně repetitivním. Postav farmu, postav laboratoř, postav sklad, spoj to všechno dohromady, a pokud ti zbyly nějaké peníze, tak kup nové letiště. Jasně, s postupem času se odemykají nové budovy, ale i s nimi je toho prostě stále málo. Hra si navíc zakládá na micromanagementu, kdy musíte svými kumpány hýbat ze stanoviště na stanoviště, abyste pomohli přetížené distribuci a o to je vše těžší.

Když totiž vaše náklaďáky a dodávky nestačí pokrýt váš export, zvyšuje se šance na policejní prověrku přeplněné budovy. Taková prověrka znamená, že vám budovu a všechny budovy okolo zabaví, použitelné budou znovu až po zaplacení pokuty. Spolu s tím samozřejmě zmizí i veškeré vyrobené zboží, což občas velmi zabolí. Předejít se tomu naštěstí dá alespoň zničením problémové budovy.

A co endgame?

Bohužel se v aktuálním stavu hry o endgame nedá moc mluvit. Z původního marihuanového byznysu se sice propracujete ke kokainu či pervitinu, ale princip zůstává stejný. Pokud se podíváme na druhou stranu spektra, “prohrát” hru lze poměrně jednoduše. V průběhu hry se k vám přidávají různí kumpáni, kteří se dostávají na různá místa ve vašem kartelu. Pokud kartel zbankrotuje, aktuální šéf umírá a na jeho místo se dostává další v pořadí. Jestliže pak nezůstane ani jeden člen, hra končí.

Cartel Tycoon jako celek

Není to špatná hra, to určitě ne. Člověk ale musí vědět, do čeho jde, což platí snad u všech nových her. Částečně mi to připomnělo webové “strategie” typu Travian nebo Divoké Kmeny, kdy většinu času jen čekáte. Ať už na suroviny, peníze, anebo obsazení nepřátelského území. Přijde mi, že hra aspiruje na to stát se jakousi budovatelskou strategií ve stylu Cities Skylines, ale kvůli nedostatečné rozmanitosti silně zaostává.

Konec konců, Cartel Tycoon je na druhou stránku stále nedodělaný, a může ve výsledku vypadat úplně jinak než testované demo. Vyplatí se tedy vyzkoušet? Určitě ano, jen si nedělejte přehnaná očekávání o tom, jak si za drogové peníze postavíte megalopoli s palácem obklopeným bazény kterou vám bude hlídat tygr … Doufejme tedy že vývojáři zamakají a před vydáním plné verze ještě přidají více obsahu a mechanik.

Cartel Tycoon

Grafika - 65%
Koncept - 70%