NovinkyRecenze

Two Point Hospital Jumbo Edition | Recenze

Pokud jste dostatečně znalí, nebo staří, tak si jistě pamatujete parádní parodii na simulaci nemocnice Theme Hospital od Bullfrog Productions. Pacienti přicházeli do nemocnice s kuriózními nemocemi, trápila je třeba nafouknutá hlava nebo „Hairyitis“, což je nadměrný růst vlasů, který bylo třeba odstranit elektrolýzou. Vtipné nemoci i stylizovaná grafika od Garyho Carra daly v roce 1997 vzniknout nezapomenutelné hře. A po několika desítkách let, což zní neuvěřitelně, se k nám vrátil duchovní nástupce – Two Point Hospital v edici se čtyřmi rozšířeními a dvěma balíčky předmětů na vyšperkování nemocnice.

Pro ty z vás, kdož neznáte ani původní karikaturu simulace nemocnice, je zde malá rekapitulace, o čem že vlastně hra je. Jakožto nově ustanovený manažer nemocnice dostáváte v kariérním režimu poměrně snadný úkol. Vybudovat v malém městě nemocnici, která bude prosperovat a vydělávat peníze. A samozřejmě také léčit lidi s nejrůznějšími chorobami. Ty nejsou nepodobné těm, které jsme viděli v Theme Hospital. Například „Lightheadedness“ značí pacienta se žárovkou místo hlavy, kterou je potřeba nahradit správnou hlavou. Nemocí a nemocných je nespočet a nemělo by smysl tu vyjmenovávat všechny, připomeňme si ale, jak se vlastně ta naše nemocnice řídí. Velmi dobře odstupňovaná kariéra vám naloží základní úkol: získat alespoň jednu hvězdu v hodnocení nemocnice. Až se tak stane, odemkne se nemocnice další. Vše v rámci daného prostoru, který máte k dispozici. To znamená, že nejde expandovat donekonečna a vše má své hranice. Průchod hrou je velmi pěkně vyvážený a i začínající hráč se zvládne dostat dál bez pocitu frustrace. Později přichází na řadu jiné starosti, než jen záchody nebo odpadky na chodbách. Nemocnicí se prohánějí duchové, nebo přijde jedna z přírodních katastrof, která dokonale rozhodí vaše snažení.

Co je nového v Two Point Hospital

My ovšem musíme odhlédnout od vanilla verze hry a přejít k jednotlivým rozšířením, která jsou přesně tak kuriózní jako zbytek hry. Každé další rozšíření přidávají nejen nové nemoci a pacienty, ale i místnosti určené k léčení těchto zrádných problémů. Čtyři rozšíření, která se dostala na konzole v Two Point Hospital Jumbo Edition, jsou Bigfoot, Pebberley Island, Close Encounters a Off the Grid.

Jak se dá očekávat, Bigfoot odemyká nový region plný sněhu a lavin. Samozřejmě i nové nemoci. Mezi mé oblíbený patří „Barking Mad“, při níž je postižený přesvědčený, že je pes. K jeho vyléčení je potřeba Doghouse a pokud je léčba úspěšná, pacient si rychle uvědomí, že je člověk a odchází spokojený a o pár desítek tisíc dolarů lehčí. Podobně je tomu i u ostatních rozšíření. Potíže jako „Blank Look“, „Hero Complex“ nebo „Green fingers“ vám i svými léčebnými procedurami prostě musí vykouzlit úsměv na tváři.

Kromě rozšíření se Jumbo Edition nijak neliší od základní hry a ta funguje skvěle. Budování nemocnice je prostě zábava, kterou musíte vyzkoušet. Pacienti přicházejí s více, či méně závažnými problémy a tu a tam se objeví ministr zdravotnictví, nebo jiný VIP, který ohodnotí stav nemocnice. Zároveň za každý rok sbíráte ocenění a jak věhlas stoupá, odemykají se nové možnosti. Celou hrou vaše uši oblažuje naprosto generický lounge music soundtrack, který neruší hru a spíš přidává na bizarnosti celého ústavu. Hlášení v nemocničním rozhlase vám zároveň dává vědět, kde chybí lékař, nebo že je naprosto nepřípustné močit na chodbách. Tyto detaily mě jednoduše vrátily do časů Theme Hospital a užíval jsem si ty chvíle plnými doušky.

Konzolová edice

Ovládání na konzoli je řešeno velmi standardně, ale funkčně. Škoda jen neumělého základního filtrování předmětů. Filtry i změna zobrazování předmětů by měly pomoct, ale dlouhému scrollování v nabídce se nevyhnete. Není to nic zásadního, ale nabídka oblíbených, nebo nejpoužívanějších předmětů by se hodila. Stejně jako informace o tom, že za Kudosh body se dají odemykat lepší předměty. Než jsem tuto možnost objevil, byla moje nemocnice jen strohým pomníkem Hippokratových následovníků. Hned jak jsem objevil obnovitelné zdroje jídla, bylo mi lépe a našim zaměstnancům také. Možná by si z toho mohly některé současné podniky vzít pár nápadů, jak udržet zaměstnance motivované a spokojené.

Což mě přivádí ke kolektivu. Podle životopisu se nedá najmout ani obyčejný asistent. Většina z nich trpí buď nekontrolovatelným zvracením nebo špatnou osobní hygienou. A to nemluvím o doktorech, kteří jsou přepracovaní po 5 odbavených pacientech a hledají odpočívárnu s tím, že mají 10 dní dovolenou. Pokud dosáhnou určité úrovně, dožadují se školení, případně zvýšení mzdy na neúnosnou úroveň. Ale naštěstí je můžete bez postihu vyhodit.

Smích je lék

Smích je lék a já musím po několika hodinách hraní této hry být alespoň o 60 procent zdravější, protože tak od plic jsem se už dlouho nezasmál. Pobavil mě i pacient psychiatrie přesvědčený o tom, že je Freddie Mercury. Neustále vytahuje mikrofon stržený ze stojanu a v rozmáchlém gestu dává vědět, kdo je králem rocku. A takových bizarností je tu nespočet. A je to dobře. Potřebujeme více her, které vkusným humorem léčí.

Graficky je to příjemným mixem low poly a vtipných animací. Karikatury jsou povedené a barevnost se hodně podobá Theme Hospitalu. Veškeré místnosti mají typické podlahy nebo zdi, takže orientace v tom, kde je která procedura, je naprosto bezproblémová. Nikdy jsem neměl pocit, že bych se ztrácel. Navíc hra umožňuje filtrovat přímo v náhledu hry snad cokoliv, na co si vzpomenete. V mrazivějších regionech dokonce i teplotu, kterou je potřeba udržovat, nebo například rozmístění rostlin, pití, jídla a podobně. Velmi příjemná je možnost pauzy plynutí času, zvlášť pokud jste v úzkých. Prostě si hru pozastavíte a dobudujete co je potřeba na pandemickou krizi. Což tu značí zaseknutou hlavu v pánvi.

Two Point Hospital Jumbo Edition by nemělo chybět jak ve sbírce fanoušků Theme Hospitalu, tak v knihovně nováčků, protože takovou hru jen tak nenajdete. A je skvělé, že se zase můžeme vrátit k pacientům, kteří neposlušně odhazují odpadky na zem, nebo kteří roznášejí smrtelnou chorobu v čekárně.

Děkujeme společnosti Cenega za recenzní kopii.

Hratelnost - 100%
Příběh/Design - 80%

88%

Two Point Hospital Jumbo Edition je parádní zábava v časech pandemie i mimo ní. Se čtyřmi rozšířeními se vám odemknou další regiony, které vám naloží novou dávku úkolů i katastrof, které je potřeba řešit, aniž by pacienti přišli k úhoně. Tahle nemocniční zábava je úctyhodným nástupcem skvělé hry a dokonce obsahuje i nemoci, které byly z Theme Hospitalu vyškrtnuty.