ExkluzivněNovinkyPS4Téma dne

The Last Of Us 2 | Lže nám Naughty Dog?

Před několika málo dny spatřila světlo světa jedna z nejvíce očekávaných her posledních let – The Last of Us Part II. Pokračování prvního dílu z roku 2013 od videoherního studia Naughty Dog a jako u každé správné herní novinky se i tady objevilo velké množství kontroverzí. Rovnou však upozorním, že článek je plný spoilerů ze hry a tak doporučuji obezřetnost v případě, že jste hru ještě nehráli.

Únor? Květen? Nebo snad červen?

První datum vydání bylo stanoveno na 21. února 2020. Studio ale uvedlo, že hru posouvá. Kreativní ředitel Neil Druckmann na svém blogu uvedl, že hra „stále ještě neodpovídá standardům studia Naughty Dog.“ Nové datum vydání tak bylo stanoveno na 29. května. Bohužel nastoupil na scénu coronavirus a celé velké odhalení se muselo opět posunout, tentokrát na 19. června. Firma Sony se tehdy k situaci vyjádřila takto: „Logisticky nám celosvětová krize brání v poskytnutí správného launch zážitku, jaký si naši hráči zaslouží.“ – přitom v dané době byly právě prodeje her na maximální úrovni (coronavirus způsobil to, že všichni měli čas a chuť hrát, prodeje mnoha herních společností se vyšplhali až na 300% výnosy oproti předchozímu období) a tudíž odložení vydání nedávalo moc lidem smysl.

Úniky gameplaye a kritika

Další kontroverze, která provázela The Last of Us Part II, bylo „leaknutí“ několika scén z gameplaye. Fanoušci si stěžovali hlavně na příliš brutální scény – rozbíjení hlav, podřezávání psů a podobné, až přehnaně nechutné prvky. Objevily se ale i názory, že krev do postapokalyptické hry prostě patří. Názor si ve výsledku musí každý vytvořit sám. V jedné z dalších scén, která se objevila ještě před vydáním, byla scéna tančící Ellie s další ženskou postavou. Náznaky homosexuální orientace hlavní postavy se vlastně objevily už v prvním díle, ve druhém se tak vše víceméně potvrdilo. Lidé na internetu však kritizovali to, že se Naughty Dog snaží až moc zavděčit LGBTQ komunitě – ta samotná pak podle uživatelských recenzí taky není moc nadšená. Jedna z uživatelských recenzí na metacritic dokonce říká: “Patřím mezi LGBTQ a jsem znechucen a uražen z toho jak moc se nám snaží studio Naughty Dog lézt do zadku.” Posledním leakem, který bych chtěla rozebrat je ona nechvalně známá sexuální scéna mezi Abby a Owenem. Podle kritiků je moc grafická a naprosto nereálná.

Kde je zakopán Joel?

Každý herní fanoušek prvního dílu se těšil na návrat jedné z nejoblíbenějších postav. Slavné duo Joel a Ellie se pyšní čestným místem v síni slávy oblíbených videoherních hrdinů. Hráči se těšili na další dobrodružství, které dvojici ve druhém díle série potká. Přání po pokračování příběhu této ikonické dvojice potvrdili i mnohé trailery, lákající ke koupi hry. Joel a Ellie zde bok po boku bojovali se záporáky a jejich vztah se čím dál tím víc rozvíjel. Všechny zúčastněné, ale čekalo velké zklamání. Joel zemře v první hodině hry, což je dost na nic, vzhledem k tomu, že The Last of Us Part II má kolem třiceti hodin. Naughty dog hráče nalákal na určitý herní aspekt, který se nakonec v samotném gameplayi objevil minimálně (v trailerech je navíc Joel vidět ve scénách, ve kterých ho ve hře nakonec nahradila jiná postava). V tomto případě bych se nebála studio označit za podvodníky, jde totiž o jasnou klamavou reklamu. Přikláním se tedy na stranu naštvaných fanoušků, kteří se dovolávají vrácení peněz. Je to sice největší přešlap studia, ale bohužel ne poslední.

Podplacené recenze

Poskytnutí hry výměnou za recenzi je naprosto běžná praxe mezi vývojáři. Tímto způsobem postupovala i společnost Sony při vydání TLOU2. Všichni kritici hodnotili hru deseti body z deseti, pěti hvězdičkami apod. Kdyby bylo možné dát hře Michelinskou hvězdu, pravděpodobně by ji získala. Podivné ale bylo, že se nikde nenašla žádná negativní recenze, nebo jen malá výtka. Hra byla nazývána „mistrovským dílem“ nebo „nejlepší hrou posledních let.“ Sony své recenzenty nepodplácí. Tedy ne v pravém slova smyslu – jde o nepsanou dohodu mezi společností a recenzentem. Pokud internetový tvůrce dostane hru o několik dnů, či týdnů, dříve, získá víc zhlédnutí, palců nahoru a pozornosti. To se tvůrci jednoznačně vyplatí. Pokud ale nedodá recenzi, se kterou bude společnost spokojená, další hru už s předstihem dostat nemusí. To dává docela smysl, ne? Tento fakt podpořil i český streamer Agraelus.

Na proslulém webovém portálu Metacritic TLOU2 získala od kritiků 92 pozitivních hodnocení, 4 neutrální a 0 negativních. Když se ale podíváme na hráčské hodnocení, tedy hodnocení od lidí, kteří si hru klasicky koupili, máme tu k dnešnímu dni 13 697 pozitivních hodnocení, ale naproti tomu 28 514 negativních. To je docela rozdíl. I když odečteme těch několik, které se objevily hned po půlnoci vydání, tudíž hráči hru nemohli pořádně zhodnotit, stále tu máme převažující negativní reviews o více než 50%. Největší kritikou je již zmiňovaná falešná reklama, slabý příběh, špatně napsané postavy a ten fakt, že jde spíš o film, než o hru. Můžou tedy recenze tvrdící, že jde o absolutní masterpiece herní scény, být podplacené? Řekněme, že ta možnost tu opravdu je.

Další z důkazů, které potvrzují moji konspiraci o podplacených recenzích je proslulý videoherní kanál Indián. Jejich kritici dali hře, jak jinak, deset bodů z deseti. Moderátor kanálu Indián ale tvrdí, že recenzentská praxe, kterou zmiňuji výše, takto nefunguje. Pravdou je, že jejich recenze zaplacená nebyla, stále tu jsou ale pochyby ohledně vysokého hodnocení.

Faktem navíc zůstává, že redakce tohoto kanálu veřejně ospravedlňovala lživou marketingovou strategii studia. Jeden z našich redaktorů poukázal na fakt, že celá předprodejní strategie studia byla velice zavádějící. Kanál Indián na to odpověděl takto: “Záměrně. Vývojáři říkali, že záměrně. Informovali o tom. Z dobrého důvodu: nelhali, zaváděli, aby nespoilerovali a vůbec mohli něco ukázat. To dává rozum.” Dává to rozum? Nám rozhodně ne.

A u recenzí ještě zůstanu. Na mezinárodním youtuberském rybníčku figuruje populární youtuber Skill Up, který, jako mnoho dalších, dostal přístup ke hře mnohem dříve. Rozdíl ale spočívá v tom, že tento tvůrce nevydal pozitivní, dest z deseti, recenzi. Hru zanalyzoval a došel k závěru, že nepatří mezi jeho oblíbené a svůj názor si byl schopen obhájit. To se ale nelíbilo lidem na Twitteru. Kvůli negativnímu review doteď dostává neuvěřitelně nenávistné a šíleně konspirační zprávy a útoky na jeho osobu. Byl to dobrý krok pro jeho kariéru? Ano i ne. Na jednu stranu je mnohem víc upřímnější, což mu může získat mnoho nových fanoušku, zároveň ale pravděpodobně přišel o podporu od Naughty Dog.

Já osobně se přikláním na stranu fanoušků, kteří od hry dávají ruce pryč. Naughty Dog a Sony velmi špatně připravili marketing a vědomě klamali svoje fanoušky, což je fakt, který jim do budoucnosti rozhodně nepomůže. Já sama po tomhle všem v tyto společnosti nemám důvěru. Co se bodů recenzí týče, tak si nemyslím, že je špatné dávat deset bodů z deseti, nebo i nulu z deseti, ale člověk musí být schopen si svoje tvrzení obhájit.

PS: Naši recenzi The Last of Us 2 očekávejte velmi brzy 😉

Zobrazit více

Redakce Gamesmag.cz

Články na kterých pracovalo více členů redakce, popřípadě členové redakce, kteří pro nás psali externě, náhodně, nechtějí být jmenováni, nebo pro náš magazín již nepíší: Deny Szoó, Adriana Malá, Martin Fojtek, Klára Kropáčková
Také by vás mohlo zajímat
Close
Back to top button