ExkluzivněNovinkyPS4Téma dne

The Last Of Us 2 | Lže nám Naughty Dog?

Před několika málo dny spatřila světlo světa jedna z nejvíce očekávaných her posledních let – The Last of Us Part II. Pokračování prvního dílu z roku 2013 od videoherního studia Naughty Dog a jako u každé správné herní novinky se i tady objevilo velké množství kontroverzí. Rovnou však upozorním, že článek je plný spoilerů ze hry a tak doporučuji obezřetnost v případě, že jste hru ještě nehráli.

Únor? Květen? Nebo snad červen?

První datum vydání bylo stanoveno na 21. února 2020. Studio ale uvedlo, že hru posouvá. Kreativní ředitel Neil Druckmann na svém blogu uvedl, že hra „stále ještě neodpovídá standardům studia Naughty Dog.“ Nové datum vydání tak bylo stanoveno na 29. května. Bohužel nastoupil na scénu coronavirus a celé velké odhalení se muselo opět posunout, tentokrát na 19. června. Firma Sony se tehdy k situaci vyjádřila takto: „Logisticky nám celosvětová krize brání v poskytnutí správného launch zážitku, jaký si naši hráči zaslouží.“ – přitom v dané době byly právě prodeje her na maximální úrovni (coronavirus způsobil to, že všichni měli čas a chuť hrát, prodeje mnoha herních společností se vyšplhali až na 300% výnosy oproti předchozímu období) a tudíž odložení vydání nedávalo moc lidem smysl.

Úniky gameplaye a kritika

Další kontroverze, která provázela The Last of Us Part II, bylo „leaknutí“ několika scén z gameplaye. Fanoušci si stěžovali hlavně na příliš brutální scény – rozbíjení hlav, podřezávání psů a podobné, až přehnaně nechutné prvky. Objevily se ale i názory, že krev do postapokalyptické hry prostě patří. Názor si ve výsledku musí každý vytvořit sám. V jedné z dalších scén, která se objevila ještě před vydáním, byla scéna tančící Ellie s další ženskou postavou. Náznaky homosexuální orientace hlavní postavy se vlastně objevily už v prvním díle, ve druhém se tak vše víceméně potvrdilo. Lidé na internetu však kritizovali to, že se Naughty Dog snaží až moc zavděčit LGBTQ komunitě – ta samotná pak podle uživatelských recenzí taky není moc nadšená. Jedna z uživatelských recenzí na metacritic dokonce říká: “Patřím mezi LGBTQ a jsem znechucen a uražen z toho jak moc se nám snaží studio Naughty Dog lézt do zadku.” Posledním leakem, který bych chtěla rozebrat je ona nechvalně známá sexuální scéna mezi Abby a Owenem. Podle kritiků je moc grafická a naprosto nereálná.

Kde je zakopán Joel?

Každý herní fanoušek prvního dílu se těšil na návrat jedné z nejoblíbenějších postav. Slavné duo Joel a Ellie se pyšní čestným místem v síni slávy oblíbených videoherních hrdinů. Hráči se těšili na další dobrodružství, které dvojici ve druhém díle série potká. Přání po pokračování příběhu této ikonické dvojice potvrdili i mnohé trailery, lákající ke koupi hry. Joel a Ellie zde bok po boku bojovali se záporáky a jejich vztah se čím dál tím víc rozvíjel. Všechny zúčastněné, ale čekalo velké zklamání. Joel zemře v první hodině hry, což je dost na nic, vzhledem k tomu, že The Last of Us Part II má kolem třiceti hodin. Naughty dog hráče nalákal na určitý herní aspekt, který se nakonec v samotném gameplayi objevil minimálně (v trailerech je navíc Joel vidět ve scénách, ve kterých ho ve hře nakonec nahradila jiná postava). V tomto případě bych se nebála studio označit za podvodníky, jde totiž o jasnou klamavou reklamu. Přikláním se tedy na stranu naštvaných fanoušků, kteří se dovolávají vrácení peněz. Je to sice největší přešlap studia, ale bohužel ne poslední.

Podplacené recenze

Poskytnutí hry výměnou za recenzi je naprosto běžná praxe mezi vývojáři. Tímto způsobem postupovala i společnost Sony při vydání TLOU2. Všichni kritici hodnotili hru deseti body z deseti, pěti hvězdičkami apod. Kdyby bylo možné dát hře Michelinskou hvězdu, pravděpodobně by ji získala. Podivné ale bylo, že se nikde nenašla žádná negativní recenze, nebo jen malá výtka. Hra byla nazývána „mistrovským dílem“ nebo „nejlepší hrou posledních let.“ Sony své recenzenty nepodplácí. Tedy ne v pravém slova smyslu – jde o nepsanou dohodu mezi společností a recenzentem. Pokud internetový tvůrce dostane hru o několik dnů, či týdnů, dříve, získá víc zhlédnutí, palců nahoru a pozornosti. To se tvůrci jednoznačně vyplatí. Pokud ale nedodá recenzi, se kterou bude společnost spokojená, další hru už s předstihem dostat nemusí. To dává docela smysl, ne? Tento fakt podpořil i český streamer Agraelus.

Na proslulém webovém portálu Metacritic TLOU2 získala od kritiků 92 pozitivních hodnocení, 4 neutrální a 0 negativních. Když se ale podíváme na hráčské hodnocení, tedy hodnocení od lidí, kteří si hru klasicky koupili, máme tu k dnešnímu dni 13 697 pozitivních hodnocení, ale naproti tomu 28 514 negativních. To je docela rozdíl. I když odečteme těch několik, které se objevily hned po půlnoci vydání, tudíž hráči hru nemohli pořádně zhodnotit, stále tu máme převažující negativní reviews o více než 50%. Největší kritikou je již zmiňovaná falešná reklama, slabý příběh, špatně napsané postavy a ten fakt, že jde spíš o film, než o hru. Můžou tedy recenze tvrdící, že jde o absolutní masterpiece herní scény, být podplacené? Řekněme, že ta možnost tu opravdu je.

Další z důkazů, které potvrzují moji konspiraci o podplacených recenzích je proslulý videoherní kanál Indián. Jejich kritici dali hře, jak jinak, deset bodů z deseti. Moderátor kanálu Indián ale tvrdí, že recenzentská praxe, kterou zmiňuji výše, takto nefunguje. Pravdou je, že jejich recenze zaplacená nebyla, stále tu jsou ale pochyby ohledně vysokého hodnocení.

Faktem navíc zůstává, že redakce tohoto kanálu veřejně ospravedlňovala lživou marketingovou strategii studia. Jeden z našich redaktorů poukázal na fakt, že celá předprodejní strategie studia byla velice zavádějící. Kanál Indián na to odpověděl takto: “Záměrně. Vývojáři říkali, že záměrně. Informovali o tom. Z dobrého důvodu: nelhali, zaváděli, aby nespoilerovali a vůbec mohli něco ukázat. To dává rozum.” Dává to rozum? Nám rozhodně ne.

A u recenzí ještě zůstanu. Na mezinárodním youtuberském rybníčku figuruje populární youtuber Skill Up, který, jako mnoho dalších, dostal přístup ke hře mnohem dříve. Rozdíl ale spočívá v tom, že tento tvůrce nevydal pozitivní, dest z deseti, recenzi. Hru zanalyzoval a došel k závěru, že nepatří mezi jeho oblíbené a svůj názor si byl schopen obhájit. To se ale nelíbilo lidem na Twitteru. Kvůli negativnímu review doteď dostává neuvěřitelně nenávistné a šíleně konspirační zprávy a útoky na jeho osobu. Byl to dobrý krok pro jeho kariéru? Ano i ne. Na jednu stranu je mnohem víc upřímnější, což mu může získat mnoho nových fanoušku, zároveň ale pravděpodobně přišel o podporu od Naughty Dog.

Já osobně se přikláním na stranu fanoušků, kteří od hry dávají ruce pryč. Naughty Dog a Sony velmi špatně připravili marketing a vědomě klamali svoje fanoušky, což je fakt, který jim do budoucnosti rozhodně nepomůže. Já sama po tomhle všem v tyto společnosti nemám důvěru. Co se bodů recenzí týče, tak si nemyslím, že je špatné dávat deset bodů z deseti, nebo i nulu z deseti, ale člověk musí být schopen si svoje tvrzení obhájit.

PS: Naši recenzi The Last of Us 2 očekávejte velmi brzy 😉

Tagy
Zobrazit více

Klára Kropáčková

Ahoj, jsem kreativní pisálek. Věnuji se krátkým příběhům, žurnalistice, copywritingu a videoherní scénáristice. Ráda píšu rozhovory, reportáže a zajímavé články z oboru. Mému života vládnou kočky. Žij blaze!

omentářů

  1. Toto je opravdu špatný článek. Vracet peníze za to, že se Joel objevil ve scénách, kde není, tomu opravdu nerozumíte? To není klamavá reklama, ale jasné vyhnutí se “spoilerům”. Však to samé udělal i Marvel, když vydával poslední End Game. Naházet postavy do scén, ve kterých nebudou, aby se divák, zde hráč, zmátl. To je uplně normální.

    1. Bohužel to za normální nepovažuji ani já ani zbytek redakce. Klamavá reklama je klamavá reklama a je velký rozdíl, jestli se to týká filmu za který dáte 150,- a sledujete ho 2 hodiny, nebo zaplatíte 1699,- za hru, kterou byste měli hrát nějakých 30 hodin. Autoři prostě nalákali hráče na něco, co ve hře není a i z hlediska definovaného zákonem je to podvod. – viz. Zákonem je zakázaná reklama, která naplňuje znaky nekalé praktiky. V případě reklam půjde zejména o klamavé praktiky, kdy reklama bude obsahovat nepravdivou informaci, která může mít vliv na vaše rozhodnutí o koupi zboží. Ovšem nejen to, klamavá může být i reklama obsahující pravdivou informaci, pokud je ta informace poskytnuta takovým způsobem, že vás může uvést v omyl, a mohli byste tak učinit rozhodnutí o koupi, které byste jinak neučinili.

      1. ehm… podvod to není z jednoho prostého důvodu, na herní trailer se vždy vztahuje věta “nejde o finální produkt, co vidíte může být změněno”. ve většině případů se to týká věcí jako osvětlení, nebo nějakých drobností, ale může dojít i na to, že prostě nějaká scéna vypadá úplně jinak, než původně ukázali. V tomto případě jde o, jak zmiňuje kolega výše, snahu o vyhnutí se spoilerům.

        Odložení vydání kvuli COVID-19 bylo celkem jednoduše vysvětleno. Výrobní linky fyzických kopií se nacházejí hlavně v Číně, nebylo tedy možné logisticky zajistit, aby objednané kusy dorazily včas a zároveň nešířili COVID-19 dál, tuhle informaci člověk dohledá na oficiálním Twitteru studia Naughty Dog.

        To, že autorka pravděpodobně do herního průmyslu nakoukla před pár týdny a je zaslepena stejně jako většina běžného publika a neví tedy, jak to funguje s klíči a recenzemi her, to je už spíše jen úsměvnou zprávou. Pokud by nějaký recenzent vzal peníze za to, že dá hře lepší hodnocení, než si zaslouží, tak tím pošpiní jednak portál pro který píše a jednak sám sebe. většina recenzentů je celkem egoistická a rádi sdílí svůj vlastní názor a jejich integrita je pro ně mnohem důležitější, než to, že uspokojí svou recenzí distributora dané hry.

        Každopádně jde tedy o krásný bulvární kousek, který ale s opravdovou redaktořinou nemá nic společného, plus tedy na to, že autorka píše běžně povídky a dle jejích osobních stránek se žurnalistice věnuje už nějakou dobu, tak její psané slovo není zrovna velké kvality a opět bych ho přirovnal ke kvalitě bulvárního plátku.

        1. Ahoj, dík za komentář.
          V trailerech, kde se Joel objevuje ve zmíněných scénách nevidím disclaimer o kterém píšeš. Takže z mého pohledu to je, když už ne podvod tak vychcanost. Není pravda, že se nedá vyhnout spoilerům, tady se polemizovat, že opravdu šlo o záměr nalákat fanoušky na něco jiného než ve hře je. Studio moc dobře ví co dát do traileru. Trailer jde udělat jakkoliv i bez spoilerů.
          Odložení kvůli Covid-19 je jasné, protože šlo o “launch experience” jak Sony samo zmiňuje. V tom by problém nebyl. Náš článek se, ale ptá proč ten rozdíl v recenzích? Jasně, že pár lidi bylo nasraných tak to tam naprali, ale jak přesvědčíš tisíce lidí, aby tohle udělali?
          Nevím proč máš potřebu hned někoho urážet osobně. Klíče dostávají recenzenti výměnou za recenzi, protože ta se dokazuje. Nikde není napsáno, že za to dostávají zaplaceno. Ta hra je ta platba. Mimochodem my jsme hru nedostali, ale koupili sami, tudíž nemáme ani potřebu něco hanit, snažíme se přijít tomu na kloub. Naughty Dog ten backlash museli čekat. Jasně, že jim to ve finále neublíží, protože to je gigant, ale bylo by hloupé tvrdit, že recenze na to nemají vliv, tak jak to tvrdí Indian. Když jsem představoval hru podle IP, která má váhu u fanoušků, tak vydavatelství mě upozorňovalo několikrát na to, že pokud to fanoušci pohaní tak se to nezaplatí a to oni nechtějí.
          Jestli ti to připadá jako bulvár, tak to mě fakt mrzí, ale my si stojíme za tím, že pokud něčemu dáš nějakou známku, tak bz mělo být v recenzi vidět proč. A to u těch recenzí vidět není. Chyby se ignorují a přehlížejí a jenom se papouškuje, že to je masterpiece. Je to vskutku obdivuhodně zpracované, ale za nás by hra 10/10 měla herní průmysl někam posouvat.

        2. Věta nejde o finální produkt se nevztahuje automaticky, ale je potřeba ji uvést ve videu nebo připojeném textu a ano dá se kolem toho hodně slovíčkařit, ale výsledek to nemění 😉

          Teď ale trošku přeskočím, protože se mi nelíbí váš osobní útok na naši redaktorku jen proto, že nesouhlasíte s jejím názorem. Nevím tedy jaké máte zkušenosti ale podle všeho jste si jistý, že by nikdy nikdo za recenzi nevzal peníze, dovolte mi tedy abych trošku napravil váš pohled. Nikdo nemluvil o penězích a nikdo neřekl, že je placeno financemi 😉 existují totiž jistá nepsaná pravidla mezi různými obchodními partnery – ono totiž když s někým spolupracuji a zkritizuji produkt na kterém daný partner dělal x let a má v něm obří zájem znamená z 90% okamžité zrušení spolupráce nebo jiné sankce které jsou předem dané. A proč? Inu proto, že dnes influencing, streameři i média ovládají značnou část kupního trhu a když nebude spolupracovat jeden, bude spolupracovat druhý. Proto bych vám doporučil si o tom zjistit něco více než budete opět řešit nějakou část našich článků.

          Další věc je, že článek se celý zakládá na reálných podkladech jak z hlediska informací o odkladech, únicích, kritice ze strany hráčů a lživé reklamy až po neodpovídající hodnocení hry s informací o hodnocení samotných uživatelů včetně přesných dat k danému dni. Tudíž je vaše označení našeho článku jako bulváru naprosto scestné a měl byste si o tom opět něco počíst. Bulvár totiž provádí interpretaci jevů na základě zákulisních informací a drbů a ne na základě veřejně dostupných a pravdivých informací a dat 😉

          Ale pokud se na to cítíte a myslíte si, že to dokážete sepsat lépe budeme rádi, když se ke kauze vyjádříte a dáme vám na to samozřejmě dostatečný prostor.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Také by vás mohlo zajímat
Close
Back to top button
Close
Close