HryNintendoPCPS4RecenzeXbox One

RAD | Apokalypsa ne jednou ale dvakrát!

Přiznáváme. I my se někdy spleteme a nějakou hru předem odsoudíme už jenom na základě několika obrázků či videí. Když jsem tuhle hru dostal na recenzi, chvíli jsem brečel v koutě a hystericky křičel “JÁ NECHCI!”, zatímco jsem se s kabelem od myši kolem krku snažil rozkousat klávesnici. Už od pohledu mě hra ničím nezaujala a myslel jsem si, že to bude hrozná nuda. Šeredně jsem se spletl. To jsem totiž ještě nevěděl, jak si mě během několika málo desítek minut omotá kolem prstu a na pěknou chvíli mně ze svého pevného sevření nepustí. Vážně.

RAD je zvláštní hra. Chvíli ho budete nenávidět ale když mu dáte příležitost a čas aby vám ukázal, co všechno vám nabízí, zamilujete si ho. Samozřejmě za předpokladu, že vám roguelike žánr není cizí a umírat ve hrách vám nevadí. Okamžitě po spuštění se vám možná nebude líbit ovládání, které spočívá ve WASD, klikání myší a používání několika krkolomných kláves pro úskok či použití schopností, které má vaše postava k dispozici. Naštěstí si však v menu hry můžete vybrat, aby otáčení postavy probíhalo zároveň s pohybem myši. I tak se ale nemůžeme zbavit dojmu, že pro konzole se RAD prostě hodí víc. Ať už si tuto hru koupíte pro PS4, Xbox One či Nintendo Switch, jsme si jisti, že ovládání pro vás problém nebude.

Žádný hluboký příběh tu nehledejte; lidstvo se již dvakrát přivedlo na pokraj záhuby díky nukleární válce a na vás, jako budoucnosti všeho živého je, tento problém vyřešit a tak se vydáváte do pustin nehostinného světa abyste našli řešení. Jak jsme řekli, epický příběh tu rozhodně nenajdete, ostatně o něm tato hra ani není – její síla totiž tkví v něčem úplně jiném a to v zábavných herních mechanikách.

Po každé smrti začínáte úplně od začátku a to výběrem postavy, se kterou se vydáte za dobrodružstvím. Cíl dokončení úrovně většinou spočívá v odemčení vstupu do podzemního zařízení, odkud se můžete vydat zpět na základnu a uschovat tam své těžce vydělané peníze, nebo rovnou do další úrovně. Cestou potkáváte nejrůznější zmutované nepřátele, od zmutovaných netopýrů po slizké koule ohrožující vás z louží kyseliny. Ano, nukleární válka poznamenala vše živé kolem sebe a tak se z naší planety stala nehostinná pustina, ve které vám jde po krku doslova vše, co žije. A zde přichází na řadu jeden z mínusů hry – a tedy pestrost nepřátel. Těch je bohužel velmi málo a určitě by neuškodilo přidat jich pár navíc. V pokročilejších úrovních pak potkáváte pouze variace na vám už známé nepřátele, tedy že jsou větší, mají více životů, udělují větší poškození a podobně.

Co se naopak vytknout nedá, je různorodost bossů, které v průběhu svých cest potkáte – těch je ve hře myslíme dostatek a na jejich mechanikách se dostatečně vyřádíte a jen tak vás neomrzí. S nepřáteli se ale nevypořáváte pouze pomocí baseballové pálky, kterou vlastníte od samého počátku – k dispozici vám je systém mutací, které značně oživují celou hru. O co jde? Po nasbírání určitého počtu zkušeností obdržíte jednu (maximální počet jsou tři) schopnost, která vás ovlivní nejen vizuálně ale promění se v aktivní abilitu, kterou můžete používat. Je libo netopýří křídla či ruka jako bumerang? Není problém. Potíž s celým systémem ale je, že mutací je příliš málo a po chvíli se začnou opakovat a hra se tak stává repetitivní.

Herní svět je jedna velká špinavá ošklivá pustina, což je naprosto v pořádku, protože svět po atomové válce takový prostě je – nicméně zde přichází další překvapení a tím je grafické zpracování. To se autorům zkrátka povedlo a nemáme vůbec co mu vytknout. Příroda kolem vás se totiž v závislosti na vašich akcích mění, ožívá a regeneruje se a tu přicházejí na řadu vskutku nádherné, pestré barvy, které budou lahodit vašemu oku a je prostě obrovská zábava objevovat svět kolem vás i když je automaticky generovaný.

Jen se podívejte na screenshoty kolem a uvidíte, co tím myslíme. Zde autoři přidali ještě jednu zajímavou mechaniku – ve hře chybí sprint, nicméně po vašem průchodu roste tráva a to doslova. Pokud se budete vracet na místo, kde už jste byli a půjdete po trávě, která po vás zůstala, dostanete bonus k rychlosti pohybu, což je velmi pěkný doplněk. Další palec nahoru patří autorům za retro soundtrack, který je prostě to nejlepší, co do hry mohli dát, skvěle podtrhuje atmosféru celé hry. Za hudbu tedy rozhodně plný počet bodů.

S RADem je to složité. Na jednu stranu tu máme nádherný postapokalyptický svět měnící se do všech možných barev, naprosto skvělý soundtrack a skvělou myšlenku v podobě mutací, na stranu druhou tato hra však nenabízí nic, co by ji zásadně odlišovalo od jiných podobných her a tak je to “jen” další roguelike záležitost. Pokud však tento typ her máte rádi a například Binding of Isaac (jehož hloubky RAD bohužel nedosahuje) už vás nebere, směle do toho. Cenovka 19,99€ či 500 korun je příznivá. Výběr je na vás.

Hru pro účely recenze dodal distributor Cenega Czech, kterým touto cestou děkujeme. Pokud vás hra zaujala neváhejte a podpořte je!

Redakce Gamesmag.cz

Články na kterých pracovalo více členů redakce, popřípadě členové redakce, kteří pro nás psali externě, náhodně, nechtějí být jmenováni, nebo pro náš magazín již nepíší: Deny Szoó, Adriana Malá, Martin Fojtek, Klára Kropáčková