NintendoNovinkyPCTéma dne

Hry mohou zlepšit duševní zdraví, tvrdí Oxfordská studie

Podporují hry duševní zdraví? Profesor Andrew Przybylski pod záštitou Oxfordské univerzity vedl výzkum, který hledal pozitivní vztah her a psychického zdraví. Studie se konkrétně zaměřila na dvě hry: Animal Crossing: New Horizons a Plants vs Zombies: Battle for Neighborville, byla založena na průzkumu 6500 respondentů, z nichž 3000 souhlasilo se sdílením svých telemetrických dat. Výsledkem byla malá pozitivní korelace mezi časem stráveným hraním a samotným duševním zdravím hráčů. Čím déle účastníci hráli, tím spíše měli pozitivní pocit jednak ohledně hry, a jednak ohledně svého vlastního mentálního zdraví.

Jestliže hrajete Animal Crossing denně po dobu čtyřech hodin, tak jste pravděpodobnější říct, že se cítíte výrazně šťastnější než ti, kdo nehrají. To samozřejmě neznamená, že vás Animal Crossing jako takový činí šťastnými.

Profesor Andrew Przybylski

Důležitým aspektem studie byla spolupráce s Nintendem a EA. Oba tito distributoři poskytli relevantní data. Nintendo sdílelo pouze herní čas účastníků, zatímco EA k tomu přihodilo achievementy, emotikony, které hráči používali, jejich K/D ratia, kolik udělili damage, a které herní módy hráli. To, že byla data brána přímo od herních společností, je ve výzkumném prostředí raritou.

Faktory ovlivňující výsledek studie, lež?

Je také nutno zmínit, že mnoho studií za posledních 40 let říkalo opak. Možných důvodů, proč je zde tomu jinak, je hned několik. Data byla sbírána ve dvoutýdenních periodách v září a říjnu letošního roku. A vzhledem k tomu, že obě hry mají v sobě zabudované určité sociální funkce, mohou tak sloužit jako “digitální sauny.” Online interakce mohly nahradit interakce reálné, které byly vnějším světem omezeny. Hráči se tak mohli cítit šťastněji z aktivit, ze kterých by se za normální doby cítili normálně. Dalším důvodem pak může být samotný výběr her, kdoví, jak by odpověděli hráči LoLka. Je tedy nutné studovat více her a více hráčů, a to po delší čas.

Autoři studie se drží dál od přímých slov, že hry duševní zdraví podporují. Ačkoli je to částečně touto studií prokázáno, je pouze jedna z prvních, která k tomuto výsledku došla. Hry nejsou statické médium, konstantně se vyvíjí a mění. Mění se však i to, jak je hrajeme (dejme za příklad VR či AR), anebo jak o nich mluvíme. V posledním desetiletí prosákly do všeobecné kultury, hrát hry už není tabu. Uvidíme tak v následujících letech, s čím další výzkumy přijdou, a co nám ukáží.

Patrik Broniek

Fanoušek počítačových her, esportu a hudby.

Podobné články

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Back to top button