NovinkyPCPS4RecenzeXbox One

GreedFall | Konečně pokrok?!

Pařížské studio Spiders patří mezi jedny z mála vývojářů, kteří se progresivně zlepšují díky své tvrdé práci. Už v roce 2008 se studio zaměřovalo čistě na roleplay hry a nabídlo nám několik unikátních projektů.

A nebudeme lhát, když řekneme, že většina z nich si odnášela smíšené reakce. Vzpomeňme na Mars: War Logs, Bound by Flame nebo The Technomancer. Chyba byla většinou v nedostatku financí a krátké době vývoje (rok až dva). Ale každý projekt byl o něco lepší, než ten předchozí, ikdyž ne zase tolik, aby udělal díru do světa RPG.

GreedFall to má ale v úmyslu změnit. Je první hrou studia, která se vyvíjela tři roky a rozhodně to na ní je vidět.

Nejlépe to pak jde poznat na velikosti lokací jako takových. Jedním z hlavních problémů předchůdců GreedFallu byly totiž malé stísněné lokace, které vás omezovali kde jen mohli a celkově tak ničili váš požitek z daného světa. V GreedFallu je to mnohem lepší, ne dokonalé, ale lepší. Města mi v žádné jiné hře od Spiders studia nepřipadala tak otevřená a skutečná. To samé platí o zpracování prostředí jako takového. Konečně se cítím jakobych tam opravdu byl a prozkoumával tenhle zajímavý svět.

V tom napomáhá i snaha tvůrců o co nejživější podání světa jaké jde a tak tu máme denní a noční cyklus, NPC která procházejí městem v uvěřitelném prostředí a zároveň dělají to, co byste od nich očekávali. Obchodnící vyřvávají na kolemjdoucí, někdo uklízí, někdo se hádá, někdo bojuje, prostě celkově uvěřitelný život až na pár drobností. Obchodníci vyřvávají neustále to samé, NPC se nepřesouvají pokud to nevyžaduje přímo daný úkol atd.

I tak je to ale dostatek na to, abyste se ve hře cítili dobře. Celý svět GreedFallu si totiž zaslouží vaši pozornost a to nejen díky dobrému zpracování, ale i unikátnímu zasazení.

Většina dnešních RPG vás vezme zrhuba do středověku zatímco GreedFall se očividně inspiroval Evropou 17. století. Hráč (který si může upravit vzhled postavy, ale poprvé i pohlaví) se ujme role De Sardet, legáta Kongregace obchodníků – neutrální země mezi válečnými stranami na vědu zaměřené Bridge alliance a kouzelné State of Thélème.

Jeho úkolem pak je vydat se, se svou expedicí na záhadný ostrov Teer Fradee plný magie a záhadných stvoření, která nikdy nikdo neviděl a najít lék na Malichor. Smrtelnou chorobu, která sužuje všechny tři země.

GreedFall si bravůrně hraje s citlivými a kontroverzními tématy od kolonialismu po zneužívání přírody. Od toho je ostatně odvozen i samotný název hry. GreedFall by se totiž dal přeložit jako konec chamtivosti, ale nic není takové jak se může zdát. Ve hře totiž nic není jen černé nebo bílé, o čemž vás přesvědčí i každý z vašich pěti společníků (naráz bohužel můžete využívat jen dva).

Každý z nich má zajímavý příběh a musíte se k němu probojovat skrz několik osobních questů. Navíc mají vaši společníci i své názory a tak se lehko můžete někomu zprotivit nebo naopak zalíbit. Každé vaše rozhodnutí byste tak měli dobře zvážit, protože ovlivní nejenom vztahy, ale i konce různých questů a hry samotné.

Hra vlastně celkově připomíná první Dragon Age. Spravujete tu vybavení i schopnosti vašich společníků, pěstujete si mezi nimi vazby a navíc je tu i taktická pauza. Jediné co mi chybí je už isometrický pohled na souboj a možnost označit protivníka, na kterého by měli společníci útočit. Celkově by pak byli některé souboje mnohem méně frustrující.

AI nepřátel je v soubojích docela výzva (tedy alespoň na hard nastavení) a ikdyž to není nic jako Dark Souls, rozhodně se nejednou zapotíte. Soubojový systém se dočkal docela dost změn oproti předchozím titulům a je rozhodně zábavnější než kdy dřív. Nechybí tu ani Stealth přístup a hlavně systém převleků, kdy vás žádný z nepřátel nepozná jen proto, že máte jejich oblek. Ne není to zrovna ideální, ale pořád lepší než nic.

Crafting neboli výroba je v GreedFall zaměřena spíše na upgrady vaší stávající výbavy pomocí socketů než na samotnou výrobu předmětů nových. I tak vám ale nabízí možnost pomocí upgradů změnit i vzhled a tak se nemusíte bát stereotypu, kdy neustále bojujete s jedním mečem, nebo identickém brnění.

Vývoj postavy pak závisí jen na vás i přes to, že si na začátku vyberete jednu z tří přednastavených herních tříd. Můžete si totiž i tak odemknout jakýkoliv skill, talent ale i atribut vaší postavy a vybudovat si tak unikátní kombinaci podle toho, co vám vyhovuje. Jestli se vám tedy líbí kombinace boje s mečem a magií není nic, co by vám v tom bránilo. Naštěstí se myslelo i na další typy hráčů a tak máte k dispozici dostatek zbraní na blízko, ale i na větší vzdálenosti jako muškety, brokovnice či pistole a pasti.

I přesto mám jednu výtku k systému attribute bodů v GreedFallu. A to je nesmírně pomalý progress kdy jeden attribute bod dostávate za několik úrovní vaší postavy. Přitom jsou tyto attribute body přímo spojené s možností využívat ty nejlepší zbraně a vybavení a není žádný způsob jak to obejít nebo urychlit. Pokud se tedy zaměříte na více než jeden bojový styl nikdy nedosáhnete na to nejlepší vybavení a to ani na nejvyšší úrovni.

Asi chápete, že to dokáže docela naštvat když hraním hry strávíte 30 až 40 hodin hraní jako já. To samozřejmě záleží na tom, jestli budete dělat i všechny vedlejší úkoly, ale připravili byste se o hodně, kdyby ne.

Z technického hlediska pak GreedFall vypadá víc než dobře. Witcher 3 sice nepřekoná, ale vše od měst po krajinu, postavy a detaily jako tváře či animace vypadá velmi dobře na to, že se nejedná o AAA titul. Optimalizace už tak úchvatná bohužel není. Na high-end PC (X-Diablo Xtreme s i9 9700k procesorem a grafikou RTX 2080Ti) je problém s vysokým nastavením a rozlišením 4K natolik, že je to v určitých scénách nehratelné. Navíc chybí podpora HDR (konzolové verze ji mají) a tak by Spiders měli velmi rychle pouvažovat o změně engine pro jejich budoucí projekty.

I přesto vše jsem si hraní GreedFall užil a nemůžu ho než doporučit. Tohle RPG je pro studio Spiders konečně krokem správným směrem a nabídne vám unikátní svět plný překvapení.

Hru pro účely recenze dodal distributor Comgad, kterým touto cestou děkujeme. Pokud vás hra zaujala neváhejte a podpořte je!

Verdikt

Grafika - 76%
Zvuk - 80%
Příběh - 85%
Hratelnost - 78%
Zpracování - 67%

77%

Naše skóre

GreedFall nabízí skvělý příběh, úchvatné zpracování, ale i pokročilé RPG prvky s několika bojovými styly. Pokud hledáte nové RPG, které vás zabaví na desítky hodin tak jste tu správně

User Rating: Be the first one !

Jan "White Rabbid" Kőrmendy

Šílenec do fantasy a sci-fi, geek, streamer, ale hlavně vášnivý gamer tělem i duší! Hry mě provází celý život a tak jsem tu, abych vám dal něco, do toho vašeho.

Podobné články

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Back to top button