Herní sérieNovinkyTéma dne

Dead Space | Slavné herní série #5

Psal se říjen roku 2008. Já jsem byl natěšený na Fallout 3. Do jeho vydání zbýval ještě nějaký ten pátek a já se rozhodl zabít čas v nejnovějším počinu vývojářů ze studia Visceral Games. 13.října 2008 spatřila světlo světa klaustrofobická hororová pecka Dead Space. Dodnes si to sychravé podzimní ráno pamatuju, jako by to bylo včera. Den uběhl jako voda a pomalu se začalo stmívat. A hádejte, co jsem dělal celý den? Živě si vzpomínám na ty okamžiky, ve kterých mi stékal studený pot po čele. Vzpomínám na ten pocit při hraní Dead Space, se zapnutým 5.1 zvukem, kdy slyšíte všechny ty pazvuky od Necromorphů všude kolem sebe. První díl jsem nakonec slupnul jako malinu a dohrál ho v brzkých ranních hodinách druhého dne.

Mrtvý vesmír

Příběh hry je zasazen do budoucnosti roku 2508. Lidstvo vyčerpalo většinu přírodních zdrojů Země a světový řídící orgán EarthGov začal vysílat flotily obřích těžebních kosmických lodí, které těží zdroje rozbitím jiných planet. Duchovní otec herní série Glen Schofield chtěl udělat “nejděsivější hororovou hru, jakou si dovedl představit”.

Dead Space se odehrává na těžební vesmírné lodi USG Ishimura. Oblečete kombinézu inženýra Isaaca Clarka. Hra se odehrává z pohledu třetí osoby. Isaac byl spolu s posádkou vyslán prozkoumat nouzový signál, který byl vyslán ze zmíněné lodi USG Ishimura. Posádka se po přistání dozvídá, že Ishimura je zdánlivě opuštěna. Při vstupu do letové haly se snaží Isaac získat přístup ke zprávám o poškození Ishimury. Najednou se letová hala zablokuje a hráči se poprvé potkají tváří v tvář s Necromorphy.

Dead Space – Trailer

Necromorphové jsou hlavními protivníky ve hře. Jde o zmutované mrtvoly, které jsou přetvořené do strašných nových forem rekombinantní mimozemskou infekcí. Výslední tvorové jsou extrémně agresivní a zaútočí na jakýkoli neinfikovaný organismus v dohledu.

Necromorphové jdou sejmout pouze oddělením jejich končetin. Samozřejmě narazíte na různé typy Necromorphů, kteří mají různé schopnosti a k jejich ​​porážce potřebujete různou taktiku. Nečekejte tradiční sortu zbraní. Isaac je inženýr a jeho věrnou “zbraní” na kosení nepřátel je plazmová řezačka (mimo další arzenál).

Souboj je hlavní součástí herního zážitku. Mimo to musíte řešit různé hádanky, prozkoumávat zapadlé kouty Ishimury, hledat vybavení, ale hlavně přijít celé věci na kloub a zjistit co se vlastně stalo s posádkou. Během hry se vám odemknou schopnosti. Důležitou schopností Isaaca je kineze, která dokáže přesouvat předměty v prostředí a často je její používání nutné k řešení hádanek a k dalšímu postupu hrou. Další životně důležitou schopností je stáze, která na omezenou dobu zpomalí pohyb Necromorphů.

Celé to do sebe perfektně zapadá, atmosféra postupem hrou více a více houstne. Isaac občas trpí halucinacemi (a prozatím netuší co je způsobuje) a tak často dojde k okamžikům, kdy nevíte, jestli je to co vidí skutečné. I po těch letech je Dead Space zážitek, ze kterého mrazí a často se k němu vracím.

Z lodi do města

Po komerčním úspěchu a mnoha oceněních prvního dílu, logicky začali vývojáři pracovat na pokračování. Ani to netrvalo tak dlouho. Hra vyšla už na začátku roku 2011. Dead Space 2 se odehrává tři roky po událostech prvního dílu, v roce 2511. Isaac Clarke se dostává na civilní vesmírnou stanici Sprawl, která je postavená na pozůstatcích Saturnova měsíce Titan. Isaac se stává svědkem vypuknutí nákazy. Tentokrát hned od jejího počátku.

Dead Space 2 – Trailer

Základní herní mechaniky zůstaly, ale byly vylepšeny a upraveny. Přibyly nové minihry, kterými získáte přístup do určitých oblastí. Kineze je rychlejší a nově umožňuje zabíjení nepřátel pomocí špičatých předmětů, jako jsou mopy, tyče a části těl Necromorphů. Přibyly i nové variace nepřátel. Hra se odehrává z velké části ve městě Sprawl, tudíž ubylo na stísněnosti jednotlivých úrovní. Atmosféra není už tolik klaustrofobní, hra je celkově více akční než první díl. Isaac konečně není němým hrdinou a tak poznáte více z jeho osobnosti. Častěji se dostanete do částí hry s nulovou gravitací, ve kterých manévrujete s postavou pomocí trysek. Přibyl nepříliš zábavný multiplayer a docela kvalitní DLC Severed. To rozšiřuje kampaň pro jednoho hráče o dvě samostatné kapitoly a běží paralelně s Isaacovým příběhem v Dead Space 2.

Určitě byste neměli vynechat ani animované filmy z tohoto universa. Film Dead Space: Downfall z roku 2008 a Dead Space: Aftermath z roku 2011, skvěle doplňují příběh série.

Do třetice všeho dobrého

Mnoho fanoušků série Dead Space považuje třetí díl za jeden z nejslabších. Stěžují si hlavně na absenci původní atmosféry, ale pro mě je třetí díl nejlepším z celé série. Dead Space 3 vyšlo v únoru 2013. Vývoj hry začal ihned po dokončení druhého dílu. Jde o jedinou hru ze série, která obsahuje online kooperaci. V Dead Space 3 se Isaac Clarke spojil se seržantem EarthGov Johnem Carverem při cestě na ledem pokrytou planetu Tau Volantis, aby definitivně ukončili hrozbu Necromorphů.

Dead Space 3 – Trailer 

Systém vylepšení zbraní byl přepracován. Nově sbíráte suroviny a části zbraní, pomoci kterých vytváříte nový arzenál pro likvidaci nepřátel. Můžete si taky sestavit dvě zbraně dohromady a mít tak hodně efektivní nástroj pro zabíjení. Já nejraději používám klasickou plazmovou řezačku v kombinaci s pistolí, která vystřeluje nýty a přikovává části Necromorphů ke zdi. Můžete si taky vylepšovat součásti zbraně. Například přidat k pušce hledí nebo vylepšit její kadenci či poškození. Můžete taky najít plány zbraní a při dostatku potřebných surovin si postavit kompletní novou zbraň. Váš arzenál můžete sdílet v kooperativním režimu. Přibylo taky několik nových druhů obleků, které si můžete vylepšovat pomocí nalezených surovin. Jako zásadní změnu popsali vývojáři novou schopnost krytí za překážkami. Mi jako zásadní nepřipadala a používal jsem ji pouze občas při střetu s lidskými nepřáteli.

Je pravdou, že nejvíce mě bavila první třetina hry, která se odehrává ve vesmíru a v mnohém připomíná první díl série. Ale taky části, které se odehrávají na planetě Tau Volantis mají své kouzlo.

A co dál?

Dnes už všichni víme, že k vývoji čtvrtého dílu nikdy nedošlo. Ačkoliv byl třetí díl kladně přijat hráči i kritiky, prodeje nebyly takové jak si vydavatel EA Games představoval. Nakonec to vyústilo v uzavření studia Visceral Games v roce 2017 a pohřbení značky Dead Space.

Bývalý šéf studia Visceral Games Glen Schofield založil v roce 2019 nové studio Striking Distance. Celý herní svět čekal na informace ze zákulisí. Ten moment přišel na udílení cen The Game Awards 2020. Schofield konečně světu představil na čem pracují. The Callisto Protocol je nový příběhový survival sci-fi horor pro jednoho hráče, který se má odehrávat na Jupiterově měsíci Callisto v roce 2320. Glen Schofield se nechal slyšet, že “vytvořili prvotřídní studio plné vášnivých vývojářů, které je připraveno znovu se vypořádat s jedním z našich nejoblíbenějších žánrů – survival hororem. Snažíme se, abychom vytvořili jednu z nejděsivějších her všech dob“. A všichni fandové hororu a Dead Space doufají, že znovu zopakuje to co před lety, kdy prohlásil něco podobného o prvním díle Dead Space. Hra by měla vyjít někdy v roce 2022.

A jak jste na tom vy? Máte rádi herní sérii Dead Space? A myslíte si, že se hrou The Callisto Protocol dostojí Glen Schofield své pověsti a připraví si pro nás znova jednu z nejděsivějších her všech dob? Dejte vědět v komentářích? Nezapomeňte si přečíst i další díly rubriky slavné herní série.

Zobrazit více

Dalibor Zvoník

Hraní her není jenom můj koníček, je to můj životní styl a to už od doby kdy jsem dokázal udržet ovladač v ruce. Rád sleduji novinky a zajímavosti z herního světa. Další moje vášeň je sledování seriálů a filmů, taky jsem velkým milovníkem světa Zaklínače, koček a všech zvířat. Můj život se řídí heslem "Meč osudu má dvě ostří, jedním jsi ty"

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button