KnihyKomiksNovinkyRecenze

Batman: Svět je jako příchod do galerie světového umění | Recenze

Nová antologie Batman: Svět v sobě shromažďuje příběhy tvůrců z různých koutů světa. Oblíbený superhrdina tak navštíví celkem 14 zemí: USA, Německo, Francii, Polsko, Japonsko, Jižní Koreu, Čínu, Brazílii, Španělsko, Itálii, Rusko, Turecko, Mexiko, a hlavně Českou republiku. V komiksové knížce tak narazíme nejen na rozmanitost uměleckých stylů, ale i na různá pojetí netopýřího hrdiny.

DC Comics netroškařilo a na pozvaných umělcích si dalo opravdu záležet. Z každé země se zúčastnili tvorby lidé, kteří patří mezi jedničky, ať už světového nebo lokálního měřítka. V antologii se objevují některá opravdu velká jména jako je třeba Brian Azzarello, Lee Bermejo, Piotr Kowalski, Junggi Kim a mnoho dalších. Českou republiku společně reprezentovali spisovatel Štěpán Kopřiva a komiksový kreslíř Michal Suchánek, kteří se rozhodně nenechali svými zahraničními kolegy zahanbit.

Staronový Batman

Sbírka se skládá z kratičkých povídek. Jsou to takové malé jednohubky v rozsahu 10 stránek. Většinou se v nich neodehrává nějaký zvlášť hlubokomyslný příběh. Ve zkratce se jedná (až na pár výjimek) o různé variace typu Batman přišel, viděl a zvítězil. Naštěstí se v antologii objevují i příběhy, kde se tvůrci pokusili zajímavě zachytit Temného rytíře jako symbol odvahy a spravedlnosti. I když si je v základu většina povídek dost podobných, změny tónu z vážného na humorný a rozličné záminky, jak dostat Batmana mimo Gotham dodávají sbírce šťávu.

Vydavatelství DC si evidentně svého přerostlého netopýra pořádně pohlídalo. Skrze všechny jeho dobrodružství se jedná stále o toho starého stoického Batmana. Kdyby se neměnil vzhled jeho kostýmu a styl kresby, těžko by se dalo poznat, že se jedná o jiného spisovatele komiksů. Dokonce by se dalo říct, že v některých případech došlo až k jeho odosobnění. Vzhledem k omezenému prostoru povídek se ale není čemu divit. Velmi pravděpodobně bylo cílem hrdinu pouze zasadit do nového prostředí, než vymyslet nějakou jeho alternativní verzi. Na typické DC padouchy tvůrci moc nesázeli, což se ukázalo jako velké plus. Ve většině případů se tvůrci pokoušeli do příběhu zasadit své místní problémy a vymýšlet si vlastní padouchy. Do křížku se tak Temný rytíř dostane třeba s gangstery, padouchem vydávajícím se za římského boha Jana, bolševickým vědcem a spoustou dalších. Z batfamily se v komiksech kromě věrného sluhy Alfréda nikdo neobjeví.

Přehled komiksového umění

Batman: Svět patří mezi grafické skvosty. Každá povídka má svůj jedinečný styl přirozeně podmíněný původem tvůrce. Skoro fotorealistické kresby, střídají typicky komiksové stránky. Některé jsou velmi zjednodušené a některé velmi detailní. Celé dílo uzavírá povídka ve stylu mangy. Kreslíři ale neukazují jen svůj um a preferovaný styl kresby. Skrze svou tvorbu čtenářům poskytují pohled do jejich rodné země. Povídka Batman Nespoutaný se odehrává v typické japonské vesnici z dob samurajů. V Rudé mase se Temný rytíř vydá do historického centra Prahy i do paneláku na Jižním Městě. V pařížském Louvre si dá rande s Catwoman a v německém příběhu Lepší zítřek zas potrestá padouchy v kostýmech krampusů. Za zmínku ještě stojí moc krásné titulní strany ke každému komiksu, které zobrazují vždy něco typického pro konkrétní zemi.

Radost ze čtení poskytnou také pečlivě vybrané barvy, díky kterým každý komiks oplývá jedinečnou atmosférou. Pozornost na sebe především strhávají povídky, jež využívají jednolitou paletu barev. Až překvapivě hodně umělců v tomto ohledu vsadilo na střídání modré a červené. Využití tohoto kontrastu dělá akci dynamičtější a přechod mezi scénami je i díky tomu přehlednější.

Příběh - 89%
Kresba - 100%
Barvy - 95%
Postavy - 75%
Celkové zpracování - 100%

92%

Batman: Svět je zajímavý počin, který potěší každého komiksové fanouška. Kresba i barvy jsou výtvorem profíků, kterým není téměř co vytknout. Příběhy jsou stručné a jednoduché. Někteří tvůrci se s omezeným prostorem popasovali dobře a někteří hůře, že si i někdy říkáte: „A to už je konec? Vždyť se vlastně vůbec nic nestalo." Podobně je tomu tak i s postavami. V zásadě jde o experiment, který je zajímavější spíš z vizuálního hlediska. Pokud vám jde hlavně o příběh, tak se podívejte po jiné komiksové knížce.

User Rating: 0.15 ( 1 votes)

Lucie "Mystica" Laštovková

Hráčka všemožných her a čtenářka všemožných knih. Závislačka na dobrém jídle. Začínající game designérka a nenapravitelný snílek.