HryPCPS4RecenzeXbox One

Control | Návrat krále!

Pokud nějakou podivnou náhodou ještě neznáte studio Remedy Entertainment, pak byste určitě měli vědět, že stojí například za sérií Max Payne či naprosto excelentní peckou Alan Wake. Naposledy jsme měli možnost si od nich zahrát už ne tak povedený Quantum Break v roce 2016. Nyní se vývojáři z Finska vrací, aby nám naservírovali svůj nejnovější kousek, tentokrát pojmenovaný jednoduše Control. O co v něm půjde a vyplatí se otevřít mu vaši peněženku? To se dozvíte v řádcích níže.

Remedy temnou atmosféru prostě umí. Dokázali to už v roce 2010 právě psychologickým hororem Alan Wake, ve kterém stejnojmenný hrdina musí čelit nočním můrám, jež jako spisovatel vytvořil, v pokusu zachránit svou manželku. Control na tomto konceptu nic moc nemění – a proč by také měl, když funguje tak dokonale. V roli Jesse Faden se vydáváme do New Yorku hledat bratra Dylana, který před mnoha lety zmizel – stopy vedou až do ústředí Federal Bureau of Control – vládní organizace zabývající studiem paranormálních jevů. Takřka ihned po vašem příchodu ale zjistíte, že něco není v pořádku.

V The Oldest House, ústředí FBC, totiž došlo k invazi The Hiss – entity z jiné dimenze, měnící takřka vše kolem sebe, včetně lidí či vzhledu jednotlivých místností. Vzhledem k tomu, že se jedná o události, které se stanou hned na začátku, určitě nebude vadit, když ještě prozradíme, že se za šílených okolností stáváte ředitelem (či spíše ředitelkou) FBC a je na vás, abyste zabránili rozšíření invaze do venkovního světa a hlavně – zjistili, co se stalo s vaším bratrem.

Příběhově je Control velmi lineární. Nečekají tu na vás žádná rozhodnutí ovlivňující průběh hry, více konců v závislosti na vašem chování také ne. Hra vám nicméně dává na výběr – buď jí chcete proběhnout a zjistit, jak to celé dopadne a nebo se můžete prodírat a hledat doslova stovky všech možných collectiblů – od různých poznámek, po video či audio nahrávky nebo rozhovory s vedlejšími postavami a zjistit tak spousty vedlejších doplňujících okolností. Je tedy na vás, jak se k příběhu postavíte a jak moc do hloubky ho chcete poznat a že rozhodně je co objevovat. V závislosti na tom, jak moc se rozhodnete příběhu a vedlejším aktivitám dát šanci, roste také herní doba – titulem můžete proběhnout za něco málo pod 15 hodin, pokud se ale rozhodnete vidět a zkusit vše, co vám nabízí, včetně nepovinných questů či bossů, přidejte si klidně ještě dalších deset až patnáct hodin.

Control ale není jenom o fantastickém příběhu, který vás pohltí – chytlavý je i soubojový systém. Hned ze začátku dostanete přístup k jediné zbrani ve hře jménem Service Weapon. Nenechte se ale zmást tím, že je jediná – můžete si ji totiž upravit dle libosti. Z obyčejné pistole si tedy můžete rázem udělat například brokovnici nebo raketomet či jiné další zbraně, libovolně mezi nimi střídat a vydat se likvidovat své nepřátele. Samozřejmostí je také možnost vylepšit si zbraň pomocí modů které v průběhu hraní najdete a zvýšit tak její poškození či počet nábojů, které můžete vystřelit a spoustu dalších.

Součástí výbavy Jesse jsou i různé nadpřirozené schopnosti – můžete levitovat, pro svou ochranu si vyvolat štít nebo například dostanete možnost vrhat okolními předměty po svých protivnících, což je neskutečná zábava. Schopnosti si také můžete dále vylepšovat – později budete například moci zachytit nepřátelské rakety či granáty a hodit je hezky zase zpátky odkud přišly. Překvapivá je i velká míra zničitelnosti prostředí. Jesse totiž vládne telekinetickým schopnostem, takže budete řešit například nejrůznější puzzly založené na fyzice.

Grafické zpracování je zvládnuté na jedničku, navíc hra podporuje DLSS a Ray Tracing. Vše vypadá opravdu velmi dobře – drtivá většina titulu se sice odehrává v jediné budově, nicméně díky invazi Hissu neustále mění svoji podobu, bude si hrát s vašimi smysly a je vidět, že na zpracování prostředí si dali autoři opravdu velmi záležet. Lokace jsou skutečně velmi rozmanité a tohle je rozhodně jedna z částí, kde titul vskutku zazářil.

Budete prozkoumávat kanceláře v The Oldest House, podíváte se do výzkumného centra a ano, i do jiné dimenze. Více však v zájmu zachování mlčení o příběhu neprozradíme, nicméně určitě se máte na co těšit a vzhledem k tomu, jak často se okolí mění, se rozhodně nudit nebudete. Hned ze začátku nemáte přístup do všech lokací – ty si postupně odemykáte postupem v příběhu a získáním přístupových karet či některých schopností. Budete se tak často (a rádi) vracet do již navštívených oblastí, abyste zjistili, co je za těmi dveřmi či v otvoru ve zdi, kam jste předtím nemohli vyskočit.

Mínus ovšem hra dostává za provedení nepřátel. Ať nás autoři neberou špatně – souboje s nimi jsou vskutku velice zábavné ale za celou dobu hraní potkáte pouze několik typů protivníků, kteří se poměrně rychle okoukají. Co se týče bossů, tam je na tom Control naprosto opačně jako tomu bylo například v Remnant: From the Ashes, ve kterém byl problém právě s často až nudnými boss fighty, zato ale nabídl velkou různorodost “obyčejných” soupeřů. Zde je každý souboj s bossem unikátní, na každého platí jiná taktika a zkrátka vás bude bavit proti nim bojovat a vymýšlet kombinaci zbraní a schopností, které proti nim použít.

V průběhu hry ovšem nebudete pouze bojovat, jak už jsme řekli, budete sbírat nejrůznější předměty odhalující podrobnosti o příběhu ale například i povídat si vedlejšími příběhovými postavami. Tady máme poměrně smíšené pocity, protože některé postavy se vyloženě povedly – u jedné jsme měli dokonce podezření, jestli se na jejím vytvoření alespoň trochu nepodílel sám Hideo Kojima, což je také velmi pravděpodobné, jelikož má ve hře cameo v podobě hlasu v jedné z vedlejších misí. Na většinu vedlejších postav ale velmi rychle zapomenete a stejně tak postava Jesse mohla být v příběhu trochu aktivnější – máte totiž pocit, že vás neustále někdo někam posílá a vy vlastně neděláte nic po svém.

Po dohrání můžete pokračovat v hledání předmětů a plnění vedlejších misí, které jsou velmi rozmanité a budou vás zaručeně bavit. Půjde o klasické úkoly typu “najdi někoho”, najdou se ale i zábavnější – v jednom questu musíte pomoci člověku, který má za úkol v uzavřené místnosti hlídat ledničku, jinak se prý stane něco strašného – více ale neprozradíme, určitě na něj narazíte v průběhu hlavní dějové linie. Problém ale je, že i po splnění vedlejších misí ve hře prakticky není moc co dělat, což je velká škoda, protože herní svět je opravdu velmi povedený a mohl být více využit. V přípravě jsou ale dvě DLC, z nichž jedno vyjde ještě tento rok a druhé na začátku roku příštího.

Control je opravdu velmi povedenou hrou a obsah nadpisu, “návrat krále”, patří Remedy Entertainment zaslouženě, protože opět po letech dokázali, co v nich je a že jakákoliv omezení v herním světě prostě neexistují. Nebýt několika malých chyb, nebáli bychom se sáhnout po absolutním hodnocení. Pokud vás hry od této společnosti baví, rozhodně koupí neprohloupíte. Rada na závěr – jestliže se vám konec bude zdát zvláštní a budete mít takový ten pocit “to je všechno?”, vydržte to a koukněte si závěrečné titulky. 🙂

Grafika - 91%
Zvuk - 89%
Příběh - 94%
Hratelnost - 88%

91%

Control je opravdu velmi povedenou hrou a obsah nadpisu, "návrat krále", patří Remedy Entertainment zaslouženě, protože opět po letech dokázali, co v nich je a že jakákoliv omezení v herním světě prostě neexistují. Nebýt několika malých chyb, nebáli bychom se sáhnout po absolutním hodnocení.